Οι βασικές ευθύνες του διαχειριστή
1. Οικονομική διαχείριση
Ο διαχειριστής είναι υπεύθυνος για τη συγκέντρωση των κοινοχρήστων, την πληρωμή των κοινών λογαριασμών (ρεύμα, νερό, καθαριότητα, ασανσέρ κ.α.) και την τήρηση αρχείου εξόδων. Πρέπει να υπάρχει πλήρης διαφάνεια σε όλες τις οικονομικές κινήσεις, με αποδείξεις, καταγραφές και ενημέρωση των ενοίκων. Η έλλειψη σαφήνειας στα οικονομικά είναι μία από τις πιο συχνές αιτίες διαφωνιών και αμφισβητήσεων.2. Συντήρηση κοινόχρηστων χώρων
Ο διαχειριστής έχει την ευθύνη να φροντίζει ώστε οι κοινόχρηστοι χώροι (είσοδος, σκάλες, ανελκυστήρας, φωτισμός, λέβητας) να συντηρούνται σωστά και έγκαιρα. Εάν, για παράδειγμα, υπάρξει διαρροή στο λεβητοστάσιο και δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, ο διαχειριστής μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνος για τυχόν ζημιές που θα προκύψουν.3. Επικοινωνία και οργάνωση
Ένα ακόμη βασικό καθήκον είναι η ενημέρωση και η επικοινωνία με τους ενοίκους. Ο διαχειριστής πρέπει να συγκαλεί γενικές συνελεύσεις, να κρατά πρακτικά αποφάσεων και να εφαρμόζει όσα συμφωνούνται. Επίσης, είναι υπεύθυνος για την τήρηση του κανονισμού της πολυκατοικίας και για την αντιμετώπιση παραβάσεων, όπως η παράνομη στάθμευση ή η ηχορύπανση.Τι προβλέπει ο νόμος σε περιπτώσεις αμέλειας
Σε περίπτωση αμέλειας ή κακής διαχείρισης, ο διαχειριστής μιας πολυκατοικίας μπορεί να αντιμετωπίσει:
- Αστικές ευθύνες: Υποχρέωση αποζημίωσης σε περίπτωση ζημιάς που προκλήθηκε λόγω δικής του παράλειψης.
- Ποινικές κυρώσεις: Εάν αποδειχθεί δόλος ή απάτη, όπως υπεξαίρεση χρημάτων κοινοχρήστων, ο διαχειριστής μπορεί να αντιμετωπίσει ποινικές συνέπειες.
- Διοικητικά πρόστιμα: Σε ορισμένες περιπτώσεις (π.χ. μη συντήρηση ανελκυστήρα ή λέβητα φυσικού αερίου), μπορεί να επιβληθούν πρόστιμα από αρμόδιες αρχές.
Συνηθισμένα λάθη και παραδείγματα
Στην πράξη, τα πιο συχνά λάθη που οδηγούν σε προβλήματα είναι:
- Μη έκδοση αποδείξεων για πληρωμές κοινοχρήστων ή εξόδων.
- Καθυστέρηση πληρωμών σε κοινόχρηστους λογαριασμούς.
- Αγνόηση αιτημάτων ενοίκων για επισκευές ή συντηρήσεις.
- Έλλειψη συντονισμού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης (π.χ. πυρκαγιά, πλημμύρα).
- Ανάρμοστη ή αυταρχική συμπεριφορά απέναντι στους ιδιοκτήτες.
Συμβουλές για σωστή και ασφαλή διαχείριση
Η καλή διαχείριση μιας πολυκατοικίας απαιτεί οργάνωση, διαφάνεια και υπευθυνότητα. Μερικές πρακτικές συμβουλές για κάθε διαχειριστή:
- Να τηρεί αρχείο με όλα τα έγγραφα, τις αποδείξεις και τις αποφάσεις των συνελεύσεων.
- Να ενημερώνει τακτικά τους ενοίκους για τα οικονομικά και τις εκκρεμότητες.
- Να αναθέτει τεχνικές εργασίες μόνο σε πιστοποιημένους επαγγελματίες.
- Να αποφεύγει προσωπικές συγκρούσεις.
- Να ζητά νομική καθοδήγηση όταν προκύπτουν διαφωνίες ή θέματα ευθύνης.
Ένας σωστά ενημερωμένος διαχειριστής δεν προστατεύει μόνο τον εαυτό του, αλλά και ολόκληρη την κοινότητα της πολυκατοικίας. Η τήρηση των υποχρεώσεων και η συνεργασία με τους ενοίκους δημιουργούν ένα περιβάλλον ασφάλειας, εμπιστοσύνης και σεβασμού για όλους.
Αν θέλεις να είσαι πάντα ενημερωμένος για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις στη διαχείριση πολυκατοικίας, μπες στο Polikatikia.gr.