Διαχείριση

Λογαριασμός ΔΕΗ: Οδηγός για πληρωμή ρεύματος

Λογαριασμός ΔΕΗ: Οδηγός για πληρωμή ρεύματος
Βρέθηκες σε δύσκολη θέση; Δυσκολεύεσαι να ανταπεξέλθεις στον λογαριασμό ρεύματος της ΔΕΗ; Μην ανησυχείς, δεν είσαι μόνος/η! Πολλοί Έλληνες αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, αλλά μην ανησυχείς, υπάρχουν λύσεις για να τα βγάλεις πέρα και να δεις φως (κυριολεκτικά και μεταφορικά)!

Βήμα 1ο Μίλα στη ΔΕΗ



Πρώτα απ’ όλα σηκώνεις το τηλέφωνο και παίρνεις… την κατάσταση στα χέρια σου. Κάλεσε απευθείας τη ΔΕΗ στην εξυπηρέτηση πελατών (τηλ. 800 900 1000). Ξέρουμε, μπορεί να φαίνεται τρομακτικό, αλλά οι εκπρόσωποι εξυπηρέτησης πελατών είναι εκεί για να σε βοηθήσουν. Πιο τρομακτικό είναι το κομμένο ρεύμα και η διαδικασία επανασύνδεσης.

Μην ντρέπεσαι να εξηγήσεις την οικονομική σου κατάσταση. Όσο πιο ειλικρινής είσαι, τόσο καλύτερα μπορούν να σε βοηθήσουν να βρείτε μαζί μια λύση μαζί. Εξήγησε τους τους λόγους που δυσκολεύεσαι να πληρώσεις και ρώτησε για τις διαθέσιμες επιλογές. Ίσως σε εκπλήξει πόσο ευέλικτη μπορεί να είναι η ΔΕΗ.



Βήμα 2ο: Δες τις επιλογές σου


Η ΔΕΗ προσφέρει διάφορες επιλογές για να διαχειριστείς την οφειλή σου και να αποφύγεις την διακοπή του ρεύματος. Ας δούμε τι μπορεί να σου ταιριάζει:

  • Συμφωνία Ρύθμισης Οφειλής: Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι μπορείς να σπάσεις τον λογαριασμό σου σε πιο διαχειρίσιμες δόσεις. Η ΔΕΗ θα συνεργαστεί μαζί σου για να καθορίσει ένα ποσό και διάρκεια δόσεων που ανταποκρίνονται στις οικονομικές σου δυνατότητες.
  • Κοινωνικό Τιμολόγιο: Αν πληροίς ορισμένα κριτήρια, μπορείς να αιτηθείς το κοινωνικό τιμολόγιο. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι δικαιούσαι μειωμένη χρέωση για το ρεύμα. Ρώτησε τη ΔΕΗ για τις προϋποθέσεις και τα απαραίτητα δικαιολογητικά.
  • Επιδότηση ΔΕΚΟ: Σε περιπτώσεις ακραίας οικονομικής δυσχέρειας, ίσως δικαιούσαι επιδότηση από το ΔΕΚΟ (Δημόσια Έργα και Κοινωνική Πολιτική). Επικοινώνησε μαζί τους για να μάθεις σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα και πώς να υποβάλεις αίτηση.

Βήμα 3: Δεν είσαι μόνος/η! Αναζήτησε οικονομική στήριξη



Εκτός από τη ΔΕΗ, υπάρχουν και άλλοι οργανισμοί που μπορούν να σε βοηθήσουν με τον λογαριασμό του ρεύματος, όπως:

  • Κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου σου: Ο Δήμος σου μπορεί να διαθέτει προγράμματα οικονομικής ενίσχυσης για ευάλωτες ομάδες πληθυσμού. Επικοινώνησε με τις κοινωνικές υπηρεσίες για να δεις αν πληροίς τα κριτήρια και να μάθεις σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα.
  • Φιλανθρωπικοί Οργανισμοί: Πολλοί φιλανθρωπικοί οργανισμοί στην Ελλάδα προσφέρουν βοήθεια σε οικογένειες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένης της πληρωμής λογαριασμών κοινής ωφέλειας. Κάνε μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο για φιλανθρωπικούς οργανισμούς στην περιοχή σου που δραστηριοποιούνται σε αυτό το πεδίο. Μπορεί να εκπλαγείς με το πόσο πρόθυμοι είναι να βοηθήσουν.
  • Εθνική Ένωση Αλληλεγγύης: Η Εθνική Ένωση Αλληλεγγύης είναι ένας οργανισμός που προσφέρει οικονομική βοήθεια σε άτομα και οικογένειες που πλήττονται από την οικονομική κρίση. Μπορείς να επισκεφτείς την ιστοσελίδα τους ή να τους καλέσεις για να δεις αν πληροίς τα κριτήρια για στήριξη.


Βήμα 4: Be your own hero



Ενώ η εξασφάλιση οικονομικής βοήθειας είναι σημαντική, υπάρχουν και πράγματα που μπορείς να κάνεις στο σπίτι σου για να μειώσεις την κατανάλωση ρεύματος και να μειώσεις το ποσό του λογαριασμού σου. Σκέψου το σαν μια αποστολή εξοικονόμησης ενέργειας!

  • Κλείσε τον διακόπτη: Απλό, αλλά αποτελεσματικό. Σβήσε τα φώτα και τις ηλεκτρικές συσκευές όταν δεν τις χρησιμοποιείς. Μην υποτιμάς τη δύναμη αυτής της μικρής συνήθειας! Η κιλοβατώρα είναι χρήμα.
  • Άλλαξε λάμπες: Οι λαμπτήρες LED χρησιμοποιούν πολύ λιγότερη ενέργεια από τις παραδοσιακές λάμπες πυρακτώσεως και διαρκούν πολύ περισσότερο, οπότε τελικά θα εξοικονομήσεις χρήματα μακροπρόθεσμα.
  • Απόκτησε ενεργειακά αποδοτικές συσκευές: Όταν έρθει η ώρα να αντικαταστήσεις μια παλιά συσκευή, επίλεξε μια που έχει καλή ενεργειακή σήμανση. Μπορεί να κοστίζει λίγο περισσότερο αρχικά, αλλά θα εξοικονομήσεις αρκετά χρήματα στον λογαριασμό σου για τα επόμενα χρόνια.
  • Μόνωσε το σπίτι σου:  Από τις μεγαλύτερες «ρουφήχτρες» ενέργειας είναι ένας κακώς μονωμένος χώρος. Εξέτασε το ενδεχόμενο να μονώσεις τους τοίχους και την ταράτσα σου για να διατηρήσεις τη ζέστη το χειμώνα και τη δροσιά το καλοκαίρι, μειώνοντας έτσι την ανάγκη χρήσης θέρμανσης και κλιματισμού.
  • Σκέψου τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας: Μπορεί να φαίνεται μακρινό όνειρο, αλλά η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων μπορεί να είναι μια εξαιρετική επένδυση μακροπρόθεσμα.

Βήμα 5: Πληρωμή με ευκολία και σύνεση



Τώρα που έχεις εξερευνήσει τις επιλογές στήριξης και εξοικονόμησης ενέργειας, ας δούμε πώς μπορείς να εξοφλήσεις το χρέος σου προς τη ΔΕΗ με τον πιο εύκολο και οικονομικό τρόπο.

  • Πληρωμή ηλεκτρονικά: Γρήγορο, εύκολο και ασφαλές! Μπορείς να πληρώσεις τον λογαριασμό σου ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της ΔΕΗ (https://web.de/) ή μέσω του web banking της τράπεζάς σου. Αυτή είναι η πιο γρήγορη και χωρίς απολύτως καμία ταλαιπωρία επιλογή.
  • Τηλεφωνική πληρωμή: Προτιμάς την τηλεφωνική εξυπηρέτηση; Κανένα πρόβλημα! Κάλεσε την εξυπηραίτηση πελατών και χρησιμοποίησε την πιστωτική ή χρεωστική σου κάρτα για να εξοφλήσεις το λογαριασμό σου.
  • Πληρωμή σε κατάστημα:  Αν σου αρέσει η παραδοσιακή προσέγγιση, μπορείς να πληρώσεις τον λογαριασμό σου σε οποιοδήποτε κατάστημα της ΔΕΗ ή σε συνεργαζόμενο κατάστημα πληρωμών, όπως τα καταστήματα των ΕΛΤΑ ή τα περίπτερα.
  • Ανάθεση σε τρίτο:  Δεν έχεις χρόνο να ασχοληθείς; Εξουσιοδότησε κάποιον άλλο να πληρώσει τον λογαριασμό σου εκ μέρους σου. Αυτό μπορεί να είναι ένας φίλος, συγγενής ή συγκάτοικος. Φρόντισε απλώς να τους δώσεις τα απαραίτητα στοιχεία και την εξουσιοδότηση.


Πλήρωσε έξυπνα



Πλήρωσε περισσότερο από το ελάχιστο ποσό: Όσο περισσότερο πληρώνεις κάθε μήνα, τόσο γρηγορότερα θα μειώσεις το συνολικό χρέος σου και θα αποφύγεις την επιβολή τόκων υπερημερίας.

Επωφελήσου από προγράμματα έκπτωσης:  Η ΔΕΗ προσφέρει περιστασιακά προγράμματα έκπτωσης για την εξόφληση παλαιών οφειλών. Ενημερώσου για τυχόν τρέχοντα προγράμματα επικοινωνώντας με τη ΔΕΗ ή επισκεπτόμενοι την ιστοσελίδα τους.

Διατήρησε καλή επικοινωνία με τη ΔΕΗ: Εάν έχεις συμφωνήσει σε πρόγραμμα ρυθμίσεων οφειλών, είναι σημαντικό να τηρείς τις μηνιαίες δόσεις σου. Επικοινώνησε με τη ΔΕΗ το συντομότερο δυνατό εάν δεν μπορείς να πληρώσεις μια δόση, ώστε να βρείτε μια λύση μαζί.

Η διαχείριση των χρεών προς τη ΔΕΗ μπορεί να είναι αγχωτική, αλλά δεν είσαι μόνος/η!  Με λίγο προγραμματισμό και αξιοποιώντας τους διαθέσιμους πόρους, μπορείς να μειώσεις την κατανάλωση ρεύματος, να εξοφλήσεις τα χρέη σου και να διατηρήσεις τα φώτα αναμμένα στο σπίτι σου!



δεη_2
δεη_3

Σχέτικα άρθρα

Αυγ 27, 2025 Διαχείριση
Γενικές Συνελεύσεις: Τι προβλέπει ο νόμος & πώς γίνονται επιτέλους... απλές!

Γενικές Συνελεύσεις: Τι προβλέπει ο νόμος & πώς γίνονται επιτέλους... απλές!

Μπορεί κάποια στιγμή να έχεις βρεθεί σε γενική συνέλευση πολυκατοικίας, στο διαμέρισμα του διαχειριστή, στην είσοδο ή στα σκαλιά, ακόμα και στον εξωτερικό χώρο της πυλωτής ή στο πεζοδρόμιο. Οι γενικές συνελεύσεις είναι αναγκαίο κακό για κάποιους και σωτήρια λύση για άλλους. Όπως και να το δει κανείς, η νομοθεσία είναι σαφής: είναι υποχρεωτικές και αφορούν όλους τους ιδιοκτήτες μιας πολυκατοικίας.  Τι είναι και ποιοι συμμετέχουν  Η γενική συνέλευση είναι το βασικό όργανο λήψης αποφάσεων στην πολυκατοικία. Πρέπει να συγκαλείται τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο, ενώ σε περιπτώσεις προβλημάτων που μπορεί να προκύψουν, όπως έκτακτα έξοδα, επισκευές, διαφωνίες, και ενοχλήσεις, μπορεί να γίνουν και επιπλέον συνελεύσεις.  Στις γενικές συνελεύσεις πολυκατοικιών συμμετέχουν οι ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων ή οι νόμιμοι εκπρόσωποί τους, οι οποίοι αποφασίζουν με βάση τα ποσοστά συνιδιοκτησίας. Απαραίτητη προϋπόθεση για να έχει ισχύ η συνέλευση είναι η απαρτία, δηλαδή να συμμετέχει ένα ελάχιστο ποσοστό των ιδιοκτητών, ορισμένο από τον Κανονισμό της πολυκατοικίας ή συμφωνημένο μεταξύ των ιδιοκτητών.   Τι μπορεί να πάει στραβά   Όσοι έχουν διαχειριστεί πολυκατοικία, γνωρίζουν τα κλασικά προβλήματα που μπορεί να προκύψουν. Κάποιες φορές δεν εμφανίζεται κανείς, δεν υπάρχει απαρτία για να παρθούν αποφάσεις, οι συζητήσεις εκτροχιάζονται σε αντιπαραθέσεις, δεν κρατούνται πρακτικά ή χάνονται μετά, ή ακόμα, οι αποφάσεις μένουν στα χαρτιά ή στο μιλητό και δεν υλοποιούνται ποτέ.   Εδώ έρχεται να βοηθήσει η τεχνολογία και πιο συγκεκριμένα η ψηφιακή λειτουργία Γενικής Συνέλευσης του Polikatikia.gr.  Πώς το Polikatikia.gr λύνει τα χέρια σε διαχειριστές και ιδιοκτήτες  Με τη χρήση του Polikatikia Pro, η οργάνωση και η παρακολούθηση των συνελεύσεων γίνεται απλή υπόθεση. Όλα γίνονται ψηφιακά, με διαφάνεια και συμμετοχικότητα. Δείτε τι ακριβώς προσφέρει η πλατφόρμα:  Προγραμματισμός με συμμετοχή των κατοίκων  Ο διαχειριστής μπορεί:  να επιλέξει τίτλο και εισαγωγικό μήνυμα  να προσθέσει θέματα προς συζήτηση  να προτείνει έως 4 ημερομηνίες, στις οποίες οι κάτοικοι ψηφίζουν για το πότε μπορούν να συμμετάσχουν  Ψηφιακή πρόσκληση & ψηφοφορία  Οι κάτοικοι λαμβάνουν ειδοποίηση μέσω email και μπαίνουν στο ψηφιακό διαμέρισμά τους, όπου:  βλέπουν τις ημερομηνίες & δηλώνουν διαθεσιμότητα  βλέπουν ποιοι άλλοι έχουν απαντήσει  αλλάζουν την ψήφο τους αν χρειαστεί  Οργάνωση και διαφάνεια  Η πλατφόρμα επιτρέπει:  αποστολή ή μεταφόρτωση αρχείων (εξουσιοδοτήσεις, πρακτικά)  πρόσβαση στο ιστορικό όλων των συνελεύσεων  καταγραφή όλων των ενεργειών, ψηφοφοριών και αποφάσεων  Οριστικοποίηση και υπενθυμίσεις  Όταν κλείσει η ψηφοφορία, ο διαχειριστής επιλέγει την ημερομηνία και οριστικοποιεί τη συνέλευση. Όλοι οι κάτοικοι ενημερώνονται αυτόματα για την τελική ημερομηνία.  Το Polikatikia.gr ήρθε για να αλλάξει τη νοοτροπία γύρω από τη διαχείριση της πολυκατοικίας. Με την ψηφιακή οργάνωση της γενικής συνέλευσης, οι κάτοικοι ενημερώνονται έγκαιρα, συμμετέχουν ισότιμα και οι αποφάσεις λαμβάνονται με δημοκρατικές και σαφείς διαδικασίες. Η πολυκατοικία λειτουργεί με διαφάνεια, συνεννόηση και συνέπεια, χωρίς χαμένα email, χειρόγραφες σημειώσεις ή απουσίες-παγίδες.  Γιατί όταν όλα είναι οργανωμένα, οι αποφάσεις δεν μένουν απλώς στα χαρτιά, αλλά υλοποιούνται και βελτιώνουν την καθημερινότητά μας.  Εάν είσαι διαχειριστής ή ιδιοκτήτης διαμερίσματος, δοκίμασε σήμερα το Polikatikia Pro και ανακάλυψε πώς η γενική συνέλευση μπορεί να γίνει ένα εργαλείο συνεργασίας και όχι αφορμή για εντάσεις. Η διαχείριση μπορεί να γίνει επιτέλους απλή υπόθεση! 

Αυγ 27, 2025 Διαχείριση
Polikatikia.gr: Ο σύγχρονος ψηφιακός σου βοηθός στη διαχείριση πολυκατοικιών

Polikatikia.gr: Ο σύγχρονος ψηφιακός σου βοηθός στη διαχείριση πολυκατοικιών

Αν εργάζεσαι στον τομέα της διαχείρισης πολυκατοικιών, ξέρεις πολύ καλά ότι ο ρόλος σου δεν είναι ποτέ απλός. Από τα κοινόχρηστα και τις οφειλές, μέχρι τις βλάβες, τις συνελεύσεις και τις διαφωνίες, η καθημερινότητά σου απαιτεί ακρίβεια, διαφάνεια και ταχύτητα. Έχεις πιάσει ποτέ τον εαυτό σου να χρειάζεται μια «χείρα βοηθείας»;  Αυτό ακριβώς ήρθε να σου προσφέρει το Polikatikia.gr. Όχι σαν ένα ακόμα πρόγραμμα έκδοσης κοινοχρήστων, αλλά ως ένα πλήρες, εξελισσόμενο ψηφιακό οικοσύστημα που στέκεται δίπλα στους επαγγελματίες διαχείρισης, σε κάθε βήμα της δουλειάς τους.   Πώς σε βοηθάει το Polikatikia.gr  Το Polikatikia.gr χτίζει το νέο πρότυπο λειτουργίας για τη διαχείριση πολυκατοικιών. Ήδη, πολλές εταιρείες διαχείρισης σε όλη την Ελλάδα το έχουν ενσωματώσει, όχι απλώς ως εργαλείο, αλλά ως πυλώνα της στρατηγικής τους. Τι σημαίνει αυτό;   Δεν αντικαθιστά τους επαγγελματίες, αλλά τους δίνει τα εργαλεία που χρειάζονται για να κάνουν καλύτερα και πιο αποτελεσματικά τη δουλειά τους.  Δεν «παίρνει» πολυκατοικίες. Τις παραδίδει σε εταιρείες διαχείρισης, στις οποίες προσφέρει επαγγελματική υποστήριξη, όταν τη χρειάζονται.   Δεν "κλειδώνει" τα δεδομένα. Τα δεδομένα ανήκουν στην εταιρεία ή στον διαχειριστή, όχι στο Polikatikia.gr.   Τι σου προσφέρει   Επειδή το Polikatikia.gr χτίστηκε πάνω σε αληθινές ανάγκες επαγγελματιών, δεν προσφέρει μόνο λειτουργίες, αλλά και χρήσιμες λύσεις. Τι κερδίζεις:   Απόλυτη διαφάνεια για εσένα και για τους πελάτες σου: Η ψηφιακή διαχείριση κοινοχρήστων, αποθεματικού, οφειλών και τεχνικών βλαβών γίνεται οργανωμένα και διαφανώς, με πλήρες ιστορικό κινήσεων και δυνατότητα άμεσης ενημέρωσης όλων των ιδιοκτητών και ενοίκων. Εξοικονόμηση χρόνου με πλήρη αυτοματοποίηση: Έκδοση κοινοχρήστων με 1 κλικ, αποστολή αποδείξεων με email, online πληρωμές, παρακολούθηση οφειλών και αυτόματη αρχειοθέτηση συνεργείων. Ξέχνα χειρόγραφες λίστες, excel και ατελείωτα τηλεφωνήματα. Με τη δύναμη της Τεχνητής Νοημοσύνης, το Polikatikia.gr αυτοματοποιεί κρίσιμες διαδικασίες, μειώνει το ανθρώπινο λάθος και σου δίνει ουσιαστική πληροφόρηση τη στιγμή που τη χρειάζεσαι. Όλα τα δεδομένα σε ένα μέρος: Το Polikatikia.gr σου προσφέρει πλήρη έλεγχο των δεδομένων. Εσύ αποφασίζεις ποιος βλέπει τι και πότε. Η πλατφόρμα λειτουργεί ως προέκταση της εταιρείας σου, όχι ως μεσάζοντας. Πραγματική ευελιξία: Μπορείς να καταχωρείς μεταβολές αποθεματικού με επεξηγητικά σχόλια, να καταγράφεις αποχωρήσεις ενοίκων και τυχόν εκκρεμότητες, να δηλώνεις βλάβες, να συγκρίνεις προσφορές επαγγελματιών και να διαχειρίζεσαι επισκευές. Υποστήριξη σε κάθε βήμα: Η ομάδα του Polikatikia.gr δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τους επαγγελματίες. Αντίθετα, στηρίζει το ρόλο τους. Όταν μια πολυκατοικία χρειάζεται επαγγελματική διαχείριση, η πλατφόρμα προτείνει ενεργά συνεργαζόμενες εταιρείες.   Δοκίμασε κάτι νέο και εξέλιξε τη δουλειά σου  Το Polikatikia.gr είναι το εργαλείο που εξελίσσει τη διαχείριση πολυκατοικιών, βάσει πραγματικών αναγκών. Οι πελάτες σου ζητούν πια ηλεκτρονική ενημέρωση, διαφάνεια, άμεσες απαντήσεις και έλεγχο. Είναι ένα εργαλείο που σε φέρνει μπροστά από τις απαιτήσεις, ενισχύει το επαγγελματικό σου προφίλ και διευκολύνει την καθημερινότητά σου. Αν είσαι επαγγελματίας διαχείρισης, αυτό είναι για εσένα. Μάθε περισσότερα στο Polikatikia.gr.

Αυγ 27, 2025 Ιδιοκτήτης
Airbnb & Συναίνεση Ιδιοκτητών: Τι ισχύει στις πολυκατοικίες 

Airbnb & Συναίνεση Ιδιοκτητών: Τι ισχύει στις πολυκατοικίες 

Η ενοικίαση κατοικιών μέσω πλατφορμών όπως το Airbnb έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία χρόνια. Πολλοί επιλέγουν να θέσουν τα σπίτια και τα διαμερίσματά τους σε διαθεσιμότητα για ενοικίαση όταν λείπουν οι ίδιοι για πολύ καιρό ή ακόμα και ως εναλλακτική της απλής ενοικίασης. Όταν όμως πρόκειται για διαμερίσματα σε πολυκατοικίες, προκύπτουν εύλογα ερωτήματα και προβληματισμοί: Χρειάζεται άδεια από τους άλλους ιδιοκτήτες; Τι γίνεται αν υπάρχουν παράπονα; Ποια δικαιώματα έχει η κάθε πλευρά;  Παρακάτω θα εξηγηθεί τι ισχύει σήμερα στην Ελλάδα για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε πολυκατοικίες και πώς μπορούν όλοι οι εμπλεκόμενοι να διαχειριστούν την κατάσταση υπεύθυνα.  Τι ισχύει νομικά για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις (Airbnb);  Στην Ελλάδα, η ενοικίαση ακινήτου μέσω Airbnb ή παρόμοιας πλατφόρμας επιτρέπεται, αρκεί να τηρούνται ορισμένες προϋποθέσεις, όπως προβλέπεται από τη νέα νομοθεσία για τα Airbnb στην Ελλάδα.  Ο ιδιοκτήτης πρέπει να δηλώνει το ακίνητο στο Μητρώο Βραχυχρόνιας Μίσθωσης της ΑΑΔΕ  Τα έσοδα πρέπει να δηλώνονται κανονικά στην εφορία  Δεν απαιτείται άδεια λειτουργίας όπως στα τουριστικά καταλύματα (εκτός αν παρέχονται πρόσθετες υπηρεσίες, όπως πρωινό, καθαριότητα, reception)  Ωστόσο, όταν πρόκειται για διαμέρισμα σε πολυκατοικία, τα πράγματα γίνονται λίγο πιο σύνθετα.  Χρειάζεται συναίνεση των υπολοίπων ιδιοκτητών;  Γενικά, δεν απαιτείται συναίνεση για να νοικιάσει κάποιος το διαμέρισμά του μέσω Airbnb, εκτός αν ο Κανονισμός της πολυκατοικίας (εφόσον υπάρχει) το απαγορεύει ρητά. Αν αναφέρεται λοιπόν ότι απαγορεύονται οι επαγγελματικές ή τουριστικές χρήσεις, τότε μπορεί να απαγορευτεί και η χρήση των διαμερισμάτων ως Airbnb, με απόφαση γενικής συνέλευσης και πιθανή δικαστική επικύρωση. Αν δεν υπάρχει κανονισμός ή δεν προβλέπει κάτι σχετικό, τότε ισχύει η ελευθερία διάθεσης του ακινήτου.  Τι γίνεται σε περίπτωση διαφωνίας ή όχλησης;  Ακόμα κι αν επιτρέπεται η βραχυπρόθεσμη ενοικίαση κατοικιών στην πολυκατοικία, ο ιδιοκτήτης που νοικιάζει έχει την υποχρέωση να μην προκαλεί ενόχληση στους άλλους ενοίκους. Έχει διαπιστωθεί ότι οι πιο συχνές αιτίες διαφωνιών είναι ανάμεσα σε άλλες:   Θόρυβος από επισκέπτες  Συχνές αφίξεις/αναχωρήσεις με βαλίτσες  Κατάχρηση κοινόχρηστων χώρων  Έλλειψη ασφάλειας λόγω συνεχούς εναλλαγής προσώπων  Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες μπορούν να ζητήσουν από τον ιδιοκτήτη να λάβει μέτρα, όπως για παράδειγμα να θέσει πιο αυστηρούς κανόνες για τους επισκέπτες ή να συγκληθεί γενική συνέλευση για να τεθούν περιορισμοί ή να γίνει προσφυγή στη δικαιοσύνη αν οι οχλήσεις είναι επαναλαμβανόμενες και σοβαρές.  Επομένως, ο ιδιοκτήτης έχει δικαίωμα να εκμεταλλευτεί το ακίνητό του όπως επιθυμεί, εφόσον σέβεται τον κανονισμό και τη νομοθεσία, αλλά και οι υπόλοιποι ιδιοκτήτες και ένοικοι έχουν δικαίωμα στην ησυχία, την ασφάλεια και τη χρήση των κοινόχρηστων χώρων χωρίς εμπόδια. Η ισορροπία στηρίζεται στην καλή επικοινωνία και τη διαφάνεια.  Ποιος ο ρόλος της γενικής συνέλευσης;  Η γενική συνέλευση των ιδιοκτητών μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο:  Να εγκρίνει ή να τροποποιήσει τον Κανονισμό της πολυκατοικίας ώστε να προβλέπει ειδικούς όρους ή περιορισμούς για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις  Να ορίσει ώρες κοινής ησυχίας, μέτρα ασφαλείας ή ακόμη και «κώδικα συμπεριφοράς» για φιλοξενούμενους  Να ενεργοποιήσει νομικές διαδικασίες σε περιπτώσεις κατάχρησης ή συστηματικής όχλησης  Φυσικά, για οποιαδήποτε αλλαγή κανονισμού ή απαγόρευση Airbnb, απαιτείται η συγκατάθεση όλων ή μεγάλης πλειοψηφίας των ιδιοκτητών, ανάλογα με το τι προβλέπει ο Κανονισμός.  Επομένως, η ενοικίαση μέσω Airbnb είναι νόμιμη, αλλά η υπεύθυνη και διαφανής διαχείριση είναι απαραίτητη όταν πρόκειται για πολυκατοικίες. Οι ιδιοκτήτες καλούνται να σέβονται τους υπόλοιπους ενοίκους και οι διαχειριστές να λειτουργούν με πνεύμα συνεργασίας. Το κλειδί είναι η πρόληψη των συγκρούσεων, η ενημέρωση όλων και η δημιουργία σαφών κανόνων. Έτσι, διατηρείται η ισορροπία μεταξύ ατομικής ελευθερίας και συλλογικής αρμονίας.  Για να μαθαίνεις τα πάντα σχετικά με το διαμέρισμά σου, συνέχισε να διαβάζεις το blog του Polikatikia.gr.  

Ιουλ 21, 2025 Διαχείριση
Ενεργειακό Πιστοποιητικό Πολυκατοικίας: Υποχρεώσεις & Διαδικασία

Ενεργειακό Πιστοποιητικό Πολυκατοικίας: Υποχρεώσεις & Διαδικασία

Το Ενεργειακό Πιστοποιητικό ή επίσημα, Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) είναι ένα έγγραφο που αποτυπώνει την ενεργειακή «ταυτότητα» ενός ακινήτου. Πέρα από μια τυπική υποχρέωση, αποτελεί εργαλείο πληροφόρησης για την κατανάλωση ενέργειας ενός κτιρίου και τη δυνατότητα βελτιώσεών του. Αν είσαι ιδιοκτήτης, διαχειριστής ή ασχολείσαι επαγγελματικά με ακίνητα, παρακάτω θα βρεις έναν απλό οδηγό για το πότε χρειάζεται, πώς εκδίδεται και τι να περιμένεις. Πότε είναι υποχρεωτικό το ενεργειακό πιστοποιητικό;   Η έκδοση ΠΕΑ είναι υποχρεωτική σε πολλές περιπτώσεις, και συγκεκριμένα: • Κατά την πώληση ή ενοικίαση ολόκληρου κτιρίου ή διαμερίσματος (για ακίνητα άνω των 50 τ.μ.) • Για την ένταξη σε προγράμματα επιδότησης, όπως το «Εξοικονομώ», όπου απαιτείται πιστοποιητικό πριν και μετά τις εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης • Σε περιπτώσεις ανακαίνισης ή αλλαγής χρήσης κτιρίων, εφόσον επηρεάζεται η ενεργειακή τους συμπεριφορά • Όταν ζητείται από τις αρχές στο πλαίσιο οικοδομικών ή τακτοποιητικών διαδικασιών Σημαντικό είναι πως μέσα στα επόμενα χρόνια αναμένεται αυστηροποίηση των όρων για νεόδμητα και ανακαινισμένα ακίνητα, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής οδηγίας για τα κτίρια μηδενικών εκπομπών. Αυτό σημαίνει ότι τα νέα κτίρια ή όσα αναβαθμίζονται εκτενώς θα πρέπει να πληρούν υψηλότερες ενεργειακές προδιαγραφές για να λάβουν την κατάλληλη κατηγορία ΠΕΑ. Τι περιλαμβάνει η διαδικασία;   Για να εκδοθεί το ΠΕΑ, απαιτείται αυτοψία από ενεργειακό επιθεωρητή, ο οποίος ελέγχει το κτίριο ή το διαμέρισμα και συλλέγει τεχνικά και λειτουργικά στοιχεία, όπως: • Είδος και πάχος τοιχοποιίας • Τύποι κουφωμάτων και υαλοπινάκων • Σύστημα θέρμανσης και ψύξης • Τρόπος παραγωγής ζεστού νερού • Ενεργειακά συστήματα (π.χ. ηλιακοί θερμοσίφωνες, φωτοβολταϊκά) Η επιθεώρηση διαρκεί συνήθως μία επίσκεψη και ολοκληρώνεται εντός λίγων ημερών. Ακολουθεί η έκδοση του πιστοποιητικού μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, με μοναδικό αριθμό καταχώρισης. Ποια δικαιολογητικά χρειάζονται;   Για την έκδοση ΠΕΑ, θα χρειαστείς τα εξής: • Τίτλο ιδιοκτησίας (συμβόλαιο) • Οικοδομική άδεια ή κάτοψη του ακινήτου • Λογαριασμό ρεύματος (για το Αριθμό Παροχής) • Τακτοποιητικά έγγραφα • Δελτίο ταυτότητας του ιδιοκτήτη Όταν πρόκειται για πολυκατοικία, είναι χρήσιμο να υπάρχει πρόσβαση στο λεβητοστάσιο ή τον πίνακα θέρμανσης, ώστε να αξιολογηθούν τα κοινόχρηστα συστήματα. Πόσο κοστίζει το ΠΕΑ;  Το κόστος εξαρτάται από την επιφάνεια του ακινήτου και την πολυπλοκότητα της κατασκευής. Συνήθως για διαμερίσματα κυμαίνεται μεταξύ 80 και 150 ευρώ, ενώ για ολόκληρες πολυκατοικίες ή επαγγελματικούς χώρους το κόστος μπορεί να είναι υψηλότερο. Αν συνδυάζεται με αίτηση σε πρόγραμμα χρηματοδότησης, ενδέχεται να καλύπτεται μέρος ή όλο το κόστος από την επιδότηση. Πόσο διαρκεί η διαδικασία;   Από τη στιγμή που θα συγκεντρωθούν τα δικαιολογητικά και θα προγραμματιστεί η αυτοψία, η έκδοση του ΠΕΑ γίνεται συνήθως εντός 2-5 εργάσιμων ημερών. Το πιστοποιητικό έχει ισχύ για 10 χρόνια, εκτός αν υπάρξουν δομικές ή ενεργειακές αλλαγές στο ακίνητο, οπότε χρειάζεται νέα έκδοση. Αν και συχνά αντιμετωπίζεται ως υποχρέωση που πρέπει απλώς να «ξεμπερδεύει» κανείς, το ενεργειακό πιστοποιητικό είναι στην ουσία ένας καθρέφτης της ενεργειακής απόδοσης του σπιτιού ή της πολυκατοικίας. Μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για παρεμβάσεις που μειώνουν την κατανάλωση και βελτιώνουν την καθημερινότητα. Καθώς η Ελλάδα και όλη η Ευρωπαϊκή Ένωση στρέφονται όλο και περισσότερο σε πολιτικές εξοικονόμησης ενέργειας, η ενεργειακή απόδοση των κτιρίων θα αποκτά σταδιακά μεγαλύτερη σημασία, όχι μόνο για το περιβάλλον, αλλά και για την αξία του ακινήτου.