Νομικά

Κομμένο ρεύμα & επανασύνδεση: Πως γίνεται & ποιο το κόστος;

Κομμένο ρεύμα & επανασύνδεση: Πως γίνεται & ποιο το κόστος;
Σκοτάδι! Γύρω σου σκοτάδι και κάπως έτσι συνειδητοποιείς ότι σου έχουν κόψει το ρεύμα. Μια αρκετά δυσάρεστη συνθήκη, που όμως αν γνωρίζεις πώς να προχωρήσεις και τι να κάνεις για την επανασύνδεση του ρεύματος μπορεί να σε βοηθήσει να ελαχιστοποιήσεις την ταλαιπωρία. Είτε πρόκειται για το σπίτι ή την επιχείρησή σου, πάμε να δούμε μαζί βήμα βήμα τη διαδικασία επανασύνδεσης.


Κατανόηση των διακοπών ρεύματος



Οι διακοπές ρεύματος μπορεί να προκύψουν για διάφορους λόγους, όπως απλήρωτοι λογαριασμοί, οικονομικές δυσκολίες ή άλλες περιστάσεις. Εάν σου έχουν κόψει το ρεύμα, είναι σημαντικό να διευθετήσεις το ζήτημα άμεσα. Η επανασύνδεση της παροχής ρεύματος απαιτεί συγκεκριμένα βήματα, ανάλογα με τη φύση της αποσύνδεσης και την κατάστασή σου. Ας εξετάσουμε τα δύο βασικά σενάρια: διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών και άμεση διακοπή.


Διακοπή λόγω απλήρωτων λογαριασμών



Εάν η παροχή ρεύματος έχει αποσυνδεθεί λόγω ανεξόφλητων λογαριασμών, ο πάροχος ενέργειας θα καταγγείλει τη σύμβαση. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να επικοινωνήσεις με το αρμόδιο τοπικό γραφείο του δήμου για να κινήσεις τη διαδικασία επανασύνδεσης. Κάπου εδώ να πούμε πως αν και η διαθεσιμότητα και οι όροι ποικίλουν ανάλογα την περιοχή και τον πάροχο, υπάρχουν διαθέσιμα επιδόματα επανασύνδεσης που μπορούν να βοηθήσουν.


Άμεση αποσύνδεση



Η άμεση αποσύνδεση συμβαίνει όταν οι τεχνικοί της εταιρείας ηλεκτρισμού αποσυνδέουν με φυσικό τρόπο την παροχή ρεύματος. Αυτό μπορεί να συμβεί αν ζητήσεις την αποσύνδεση ή αν υπάρχουν ανησυχίες για την ασφάλεια. Εάν επιθυμείς να επανασυνδέσεις το ρεύμα μετά από άμεση αποσύνδεση, θα πρέπει να ακολουθήσεις κάποιες συγκεκριμένες διαδικασίες που περιγράφονται από τον πάροχο ενέργειας σου. Είναι σημαντικό να επικοινωνήσεις απευθείας με τον πάροχο ώστε να προσδιορίσεις τα συγκεκριμένα βήματα και τις απαιτήσεις στην περίπτωσή σου.


Βήματα για την επανασύνδεση της παροχής ρεύματος


Η επανασύνδεση της παροχής ρεύματος περιλαμβάνει μια σειρά βημάτων που πρέπει να ακολουθηθούν για να διασφαλιστεί η επιτυχής αποκατάσταση.

1. Επικοινώνησε με τον πάροχο ενέργειας


Το πρώτο βήμα είναι να επικοινωνήσεις με τον πάροχο ενέργειας για να τον ενημερώσεις για την πρόθεσή σου να επανασυνδέσεις την παροχή ρεύματος. Εκείνοι θα σε καθοδηγήσουν στη διαδικασία και θα σου δώσουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και απαιτήσεις. Είτε πρόκειται για απλήρωτους λογαριασμούς είτε για άμεση αποσύνδεση, ο πάροχος ενέργειας θα έχει συγκεκριμένα πρωτόκολλα για να σε βοηθήσει.


2. Οι απαιτούμενες πληροφορίες


Όταν επικοινωνείς με τον πάροχο ενέργειας, να έχεις έτοιμες τις απαραίτητες πληροφορίες που μπορεί να ζητηθούν, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων του λογαριασμού, της διεύθυνσης και κάθε σχετικού εγγράφου. Οι πληροφορίες αυτές θα βοηθήσουν στη διευκόλυνση της διαδικασίας επανασύνδεσης και θα διασφαλίσουν ότι το ρεύμα θα αποκατασταθεί άμεσα.

3. Υποβολή των απαιτούμενων εγγράφων


Για να προχωρήσεις με τη διαδικασία επανασύνδεσης, θα πρέπει να υποβάλεις τα απαραίτητα έγγραφα στον πάροχο. Οι συγκεκριμένες απαιτήσεις ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με την τοποθεσία και τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, ορισμένα κοινά έγγραφα που συνήθως ζητούνται περιλαμβάνουν:

  • Αποδεικτικό ταυτότητας, όπως φωτοαντίγραφο της αστυνομικής σας ταυτότητας ή του διαβατηρίου σας.
  • Πρόσφατη ένδειξη του μετρητή ή φωτογραφία του μετρητή που δείχνει την τρέχουσα ένδειξη.
  • Αποδεικτικό διεύθυνσης, όπως λογαριασμός κοινής ωφέλειας ή μισθωτήριο συμβόλαιο.
  • Οποιαδήποτε άλλα έγγραφα που καθορίζονται από τον πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας.

4. Συζήτηση για τις επιλογές πληρωμής και το κόστος επανασύνδεσης


Κατά τη διάρκεια της συνομιλίας με τον πάροχο, συζητήστε τις διαθέσιμες επιλογές πληρωμής και τα τυχόν έξοδα επανασύνδεσης. Ανάλογα με τις περιστάσεις, ενδέχεται να υπάρχουν διαθέσιμα επιδόματα ή σχέδια πληρωμών που θα βοηθήσουν να ελαφρύνεις το οικονομικό βάρος. Ο πάροχος ενέργειας θα σου παράσχει τις απαραίτητες λεπτομέρειες και θα σε καθοδηγήσει στις διαθέσιμες επιλογές.


5.Τακτοποίησε τους ανεξόφλητους λογαριασμούς


Εάν η διακοπή της ηλεκτροδότησής οφειλόταν σε απλήρωτους λογαριασμούς, είναι σημαντικό να τακτοποιήσεις τυχόν εκκρεμότητες πριν προχωρήσει η διαδικασία επανασύνδεσης. Συνεργάσου με τον πάροχο για να καθορίσετε το ακριβές ποσό που οφείλεις και τους αποδεκτούς τρόπους πληρωμής. Μόλις εξοφληθούν οι λογαριασμοί, μπορείς να προχωρήσεις στη διαδικασία επανασύνδεσης.


6. Προγραμμάτισε ένα ραντεβού επανασύνδεσης


Αφού τακτοποιήσεις τυχόν ανεξόφλητους λογαριασμούς ή εκπληρώσεις τις απαραίτητες προϋποθέσεις, προγραμμάτισε το ραντεβού. Ένας τεχνικός θα επισκεφθεί τον χώρο σου και θα εκτελέσει τις απαιτούμενες εργασίες για την αποκατάσταση της παροχής ρεύματος. Βεβαιώσου ότι θα έχει κάθε απαραίτητη πρόσβαση ή πληροφορία που απαιτείται για να ολοκληρώσει ομαλά τη διαδικασία επανασύνδεσης.


7. Διασφάλιση της συμμόρφωσης με τους κανονισμούς ασφαλείας


Κατά τη διάρκεια του ραντεβού επανασύνδεσης, ο τεχνικός θα αξιολογήσει την ασφάλεια της ηλεκτρικής σου εγκατάστασης και θα διασφαλίσει ότι συμμορφώνεται με όλους τους απαραίτητους κανονισμούς. Εάν εντοπιστούν τυχόν προβλήματα ασφαλείας, ο τεχνικός θα παράσχει καθοδήγηση για την επίλυσή τους πριν προχωρήσει στην επανασύνδεση. Είναι σημαντικό να αντιμετωπιστούν τυχόν ζητήματα ασφαλείας για να διασφαλιστεί η αξιόπιστη λειτουργία της παροχής ρεύματος.


8. Βεβαιώσου για την επιτυχή επανασύνδεση


Μόλις ο τεχνικός ολοκληρώσει τη διαδικασία επανασύνδεσης, θα πρέπει να επαληθεύσεις ότι η παροχή ρεύματος έχει αποκατασταθεί με επιτυχία. Έλεγξε τις ηλεκτρικές συσκευές και τον φωτισμό για να βεβαιωθείς ότι λειτουργούν σωστά. Εάν αντιμετωπίζεις οποιοδήποτε πρόβλημα ή παρατηρήσεις ανωμαλίες, επικοινώνησε αμέσως με τον πάροχο ενέργειας για περαιτέρω βοήθεια.



Κόστος που συνεπάγεται η επανασύνδεση ρεύματος



Το κόστος που σχετίζεται με την επανασύνδεση ρεύματος μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τον πάροχο και τις συγκεκριμένες συνθήκες. Ορισμένοι πάροχοι ενέργειας ενδέχεται να προσφέρουν επιδόματα επανασύνδεσης ή σχέδια πληρωμών για να βοηθήσουν τους πελάτες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Είναι σημαντικό να ενημερωθείς και να διερευνήσεις αυτές τις επιλογές για να προσδιορίσεις την πιο κατάλληλη και προσιτή λύση για την δική σου περίπτωση.


Πιθανές επιχορηγήσεις για επανασύνδεση



Εάν αντιμετωπίζεις οικονομικές δυσκολίες και δεν μπορείς να εξοφλείς το πλήρες κόστος της επανασύνδεσης, μπορεί να είσαι δικαιούχος επιδόματος ή να μπορείς να ενταχθείς σε κάποιο πρόγραμμα στήριξης. Τα εν λόγω επιδόματα μπορούν να παρέχουν οικονομική βοήθεια για την κάλυψη του κόστους αποκατάστασης της παροχής ρεύματος. 


Η αποκατάσταση του ρεύματος είναι απαραίτητη για την ποιότητα ζωής, την άνεση του σπιτιού σου ή αν μιλάμε για επαγγελματικό χώρο, την εργασία σου και ενώ η επανασύνδεση μπορεί να γίνει πρόκληση, ακολουθώντας τα βήματα που περιγράψαμε πιο πάνω μπορείς να την κάνεις ευκολότερη.

Και μην ξεχνάς, τα άρθρα του polikatikia.gr δίνουν τις απαντήσεις για οτιδήποτε γύρω από τη διαχείριση της κατοικίας σου. Στην pro έκδοση του Polikatikia.gr Ecosystem, θα βρεις όλες τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που χρειάζεσαι από επαγγελματίες του χώρου που με χαρά θα μοιραστούν μαζί σου τις γνώσεις και την εμπειρία τους.



κομμενο-ρευμα2
κομμενο-ρευμα3

Σχέτικα άρθρα

Ιουν 18, 2025 Διαχείριση
Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Πρόσφατα γεγονότα με τραυματισμούς ή ζημιές σε πολυκατοικίες λόγω παραμέλησης συντήρησης φέρνουν στο προσκήνιο ένα σημαντικό ερώτημα: ποιος φέρει την ευθύνη για τις βλάβες στους κοινόχρηστους χώρους; Ποιος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και συντήρηση των χώρων αυτών και ποιος πληρώνει; Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τι ισχύει για ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών, με βάση το ισχύον νομικό και θεσμικό πλαίσιο.  Τι περιλαμβάνεται στους κοινόχρηστους χώρους;  Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ποιοι είναι οι χώροι που θεωρούνται κοινόχρηστοι σε μια πολυκατοικία; Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα, κοινόχρηστοι χώροι θεωρούνται μεταξύ άλλων:  Η είσοδος της πολυκατοικίας  Οι σκάλες Τα κλιμακοστάσια Οι ανελκυστήρες Οι διάδρομοι Τα φρεάτια Οι ταράτσες Η πυλωτή ή το γκαράζ   Οι σωληνώσεις ύδρευσης, αποχέτευσης, θέρμανσης (στην περίπτωση που είναι κοινές) Ο φωτισμός και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις των κοινών χώρων Τι ισχύει για τη συντήρηση και την επισκευή;  Η ευθύνη για τη συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων βαραίνει οικονομικά όλους τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων, αναλογικά με τα χιλιοστά που κατέχουν (εκτός αν ορίζει διαφορετικά ο Κανονισμός της εκάστοτε πολυκατοικίας). Η συντήρηση πρέπει να είναι τακτική, ώστε να προλαμβάνονται ατυχήματα και φθορές που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές ή κινδύνους.  Ποιος έχει την ευθύνη σε περίπτωση ζημιάς ή ατυχήματος;  Εάν είσαι διαχειριστής, έχεις την υποχρέωση να μεριμνάς για την τακτική συντήρηση και επιδιόρθωση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων. Αν παραμελήσεις αυτή την υποχρέωση, μπορεί να σου αποδοθεί αστική ή και ποινική ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος (π.χ. πτώση λόγω σπασμένου μαρμάρου ή σκοτεινού κλιμακοστασίου).  Αν πάλι είσαι ιδιοκτήτης διαμερίσματος και η πολυκατοικία έχει διαχειριστή, δεν φέρεις προσωπική ευθύνη για τη συντήρηση. Συμμετέχεις όμως οικονομικά στην κάλυψη όλων αυτών των εξόδων. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαχειριστής και δεν έχετε ορίσει υπεύθυνο, η ευθύνη είναι συλλογική και μπορεί να αναζητηθεί από όλους τους συνιδιοκτήτες. Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις του διαχειριστή;  Ο διαχειριστής μιας πολυκατοικίας επιβάλλεται να ελέγχει τακτικά όλες τις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις ώστε να η αντιμετώπιση των βλαβών και η ειδοποίηση των τεχνικών και των συνεργείων να γίνεται άμεσα, προτού συμβεί κάποια ζημιά. Επιπλέον, οφείλει να τηρεί αρχείο όλων των βλαβών, αλλά και των συντηρήσεων που γίνονται στο κτήριο. Τέλος, μέσα στις αρμοδιότητές του είναι και η σύγκληση συνέλευσης σε περιπτώσεις που απαιτούν σημαντικά έργα ή οικονομική συμμετοχή και η γνωστοποίηση αυτών σε όλους τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες. Τι λέει ο νόμος για τις αποζημιώσεις;  Ο Αστικός Κώδικας προβλέπει ότι όποιος υποστεί ζημιά λόγω αμέλειας συντήρησης των κοινόχρηστων χώρων μπορεί να στραφεί κατά του υπαίτιου προσώπου (π.χ. διαχειριστή ή συνιδιοκτητών αν δεν υπάρχει διαχειριστής), ζητώντας αποζημίωση για υλικές ζημιές ή σωματικές βλάβες που προκλήθηκαν. Τι πρέπει να κάνεις για να είσαι καλυμμένος;  Για να είσαι καλυμμένος σε περίπτωση προβλήματος σε κοινόχρηστο χώρο, είναι σημαντικό να εξασφαλίσεις ότι υπάρχει ενεργός διαχειριστής με σαφώς καθορισμένα καθήκοντα, καθώς και να ζητήσεις επαγγελματική αξιολόγηση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, όπως τα ηλεκτρολογικά και τα υδραυλικά συστήματα. Παράλληλα, πρέπει να καταγράφονται με συνέπεια όλες οι αποφάσεις και τα έργα στα πρακτικά των συνελεύσεων της πολυκατοικίας, ενώ είναι σκόπιμο να εξεταστεί και η πιθανότητα ύπαρξης ασφαλιστικής κάλυψης για περιπτώσεις αστικής ευθύνης.   Ένα καλά οργανωμένο σύστημα διαχείρισης αποτελεί ασπίδα προστασίας για όλους τους κατοίκους μιας πολυκατοικίας. Αν θέλεις να μαθαίνεις όλα τα θέματα που αφορούν την πολυκατοικία και να είσαι νομικά ενήμερος, συντονίσου στο blog του Polikatikia.gr.  

Ιουν 16, 2025 Διαχείριση
Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Σε μια πολυκατοικία, υπάρχουν χώροι που είναι κοινόχρηστοι. Αυτό σημαίνει ότι ανήκουν σε όλους τους ιδιοκτήτες και ενοίκους. Δεν είναι κανενός προσωπικά, αλλά τους μοιράζονται όλοι. Παραδείγματα τέτοιων χώρων είναι οι διάδρομοι, οι σκάλες, το γκαράζ και η πυλωτή, οι ταράτσες και οι κοινές αποθήκες, οι τοίχοι και όψεις του κτιρίου που δεν είναι μέσα σε συγκεκριμένο διαμέρισμα. Το να καταλάβει κάποιος αυτούς τους χώρους χωρίς άδεια λέγεται καταπάτηση.   Πάμε να εξετάσουμε ποιες περιπτώσεις θεωρούνται «καταπάτηση» και τι πρέπει να αποφεύγει κάποιος στους κοινόχρηστους χώρους μιας πολυκατοικίας.   Αντικείμενα σε διαδρόμους και σκάλες  Δεν επιτρέπεται να αφήνουμε πράγματα όπως καρέκλες, παπούτσια, ντουλάπες, γλάστρες ή ακόμα και ποδήλατα στους διαδρόμους ή στις σκάλες. Αυτοί οι χώροι πρέπει να μένουν πάντα άδειοι, για να μπορεί ο καθένας να περνάει ελεύθερα και με ασφάλεια. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. φωτιά), πρέπει όλοι να μπορούν να βγουν γρήγορα.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Ο διαχειριστής ή άλλοι ένοικοι μπορούν να ζητήσουν την αφαίρεση των αντικειμένων. Αν ο ιδιοκτήτης δεν συμμορφώνεται, μπορεί να γίνει έγγραφη καταγγελία. Αν δεν αλλάξει κάτι, μπορεί να χρειαστεί δικαστική παρέμβαση.  Κατάληψη της πυλωτής  Η πυλωτή είναι συνήθως ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στο ισόγειο. Εκεί μπορεί να έχει θέσεις πάρκινγκ που αναλογούν σε συγκεκριμένα διαμερίσματα ή μπορεί να είναι κοινόχρηστη. Επομένως, δεν επιτρέπεται κάποιος να κλείνει με κάγκελα ή τέντες μία θέση ή ένα κομμάτι της πυλωτής χωρίς άδεια από όλους. Δεν μπορεί να το μετατρέψει σε αποθήκη ή κήπο ή να το χρησιμοποιεί σαν να είναι μόνο δικό του. Ακόμα κι αν κάποιος έχει θέση στάθμευσης, δεν έχει το δικαίωμα να την κλείσει μόνιμα ή να εμποδίζει την κυκλοφορία των υπολοίπων.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν γίνει τέτοια κατάληψη, μπορεί να γίνει σύσταση ή έγγραφη προειδοποίηση. Σε σοβαρές περιπτώσεις, προβλέπεται προσφυγή στο ειρηνοδικείο.  Παράνομη επέκταση μπαλκονιού   Το μπαλκόνι είναι μεν ιδιωτικός χώρος, αλλά έχει όρια. Αν κάποιος μεγαλώσει το μπαλκόνι χωρίς άδεια, δηλαδή το κάνει μεγαλύτερο από όσο προβλέπει η άδεια οικοδομής, τότε παρανομεί. Ειδικά αν το κάνει πάνω σε κοινόχρηστο χώρο ή καταπατά την αισθητική του κτιρίου. Δεν επιτρέπεται να βάλει στέγαστρο, να κλείσει το μπαλκόνι με τζάμια, να κάνει μόνιμη κατασκευή χωρίς άδεια από την πολεοδομία και χωρίς συναίνεση των υπολοίπων.   Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Καταγγελία στην Πολεοδομία, έλεγχος της κατασκευής και πιθανή εντολή κατεδάφισης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβάλλονται και πρόστιμα.  Τοποθέτηση μονάδων A/C σε κοινόχρηστο τοίχο  Όταν εγκαθιστούμε air condition, τοποθετείται μια εξωτερική μονάδα στον τοίχο. Αν αυτός ο τοίχος είναι κοινόχρηστος, τότε δεν μπορούμε να βάλουμε τη μονάδα στο σημείο αυτό χωρίς άδεια. Η εγκατάσταση πρέπει να γίνεται σε κατάλληλο σημείο, με ελάχιστη όχληση και σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων, πάντα ανάλογα με τον κανονισμό της κάθε πολυκατοικίας.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν υπάρχει όχληση ή καταπάτηση, μπορεί να ζητηθεί αφαίρεση της μονάδας. Σε πολλές πολυκατοικίες, προβλέπεται να συζητείται το θέμα αυτό σε γενική συνέλευση.  Πώς μπορεί να προστατευτεί η πολυκατοικία;  Κανονισμός Πολυκατοικίας: Είναι το βασικό εργαλείο. Αν υπάρχει, πρέπει να τον συμβουλευόμαστε. Εκεί αναφέρονται όλα όσα επιτρέπονται ή όχι.    Γενικές Συνελεύσεις: Εκεί πρέπει να συζητούνται όλα τα θέματα και να λαμβάνονται αποφάσεις από όλους.  Διαχειριστής: Έχει ρόλο εποπτικό και μπορεί να προχωρήσει σε συστάσεις ή να κινήσει διαδικασίες.  Νόμος: Τελικά, η προστασία έρχεται από τη νομοθεσία. Υπάρχουν νόμιμες διαδικασίες για την αποκατάσταση κάθε παραβίασης.  Όλοι έχουμε δικαίωμα να ζούμε άνετα στο σπίτι μας. Αλλά στους κοινόχρηστους χώρους, πρέπει να σεβόμαστε τους άλλους. Δεν μπορούμε να τους χρησιμοποιούμε σαν να είναι δικοί μας. Όσα αναφέραμε παραπάνω δεν είναι θέμα απλώς καλής θέλησης, είναι θέμα νόμου και ασφάλειας. Για όλα τα θέματα της πολυκατοικίας σου, συμβουλέψου ανά πάσα στιγμή το blog του Polikatikia.gr.  

Μαρ 04, 2025 Νομικά
 Φωτοβολταϊκά στις στέγες πολυκατοικιών: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Φωτοβολταϊκά στις στέγες πολυκατοικιών: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις ταράτσες πολυκατοικιών αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη στην ενεργειακή αυτονομία των κτιρίων. Σύμφωνα με το άρθρο 70 του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η απόφαση για την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων μπορεί να λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία, δηλαδή το 51% των συνιδιοκτητών. Η ρύθμιση αυτή ενισχύει τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων και την αξιοποίηση των κοινόχρηστων χώρων προς όφελος όλων. Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή της νομοθεσίας, είναι απαραίτητο να τεθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Η ύπαρξη σαφών λειτουργικών παραμέτρων μπορεί να αποτρέψει τυχόν συγκρούσεις και δικαστικές διαμάχες που θα δυσκολέψουν την εφαρμογή του νόμου. Ας τις εξετάσουμε παρακάτω. Βασικές προϋποθέσεις για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις πολυκατοικίες    1. Καθορισμός διαθέσιμου χώρου Ο διαχειριστής (ή οι ενδιαφερόμενοι συνιδιοκτήτες) θα πρέπει να παρουσιάσει στη Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών, κάτοψη του δώματος (ταράτσας) της πολυκατοικίας και των τυχόν τμημάτων της κεραμοσκεπής στα οποία μπορεί με ασφάλεια να τοποθετηθούν τέτοια συστήματα, από αρμόδιο μηχανικό, στην οποία θα απεικονίζεται το ελεύθερο εμβαδόν του κοινόχρηστου τμήματός του (τυχόν χώροι αποκλειστικής χρήσης θα εξαιρούνται ρητά από τις ρυθμίσεις του παρόντος), θα γίνεται προσδιορισμός του τμήματος του ακάλυπτου χώρου του που μπορεί να διατεθεί για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ κλπ και εν συνεχεία ο επιμερισμός της κοινόχρηστης επιφάνειας του δώματος / στέγης καθώς και τυχόν άλλων κατάλληλων κοινόχρηστων χώρων σε τμήματα ανά οριζόντια ιδιοκτησία για τους σκοπούς της εγκατάστασής τους, τα οποία θα πρέπει να προσδιοριστεί και σε ποιόν θα ανήκουν κατά τη χρήση, χωρίς να καθιδρύεται οποιοδήποτε είδους εμπράγματο δικαίωμα υπέρ αυτών.     2. Διασφάλιση πρόσβασης σε υποδομές Κατά τον επιμερισμό της κοινόχρηστης επιφάνειας θα πρέπει στην κάτοψη να προβλέπεται ελεύθερος και ανεμπόδιστος χώρος πρόσβασης στις διάφορες υφιστάμενες υποδομές (π.χ. μηχανοστάσιο ασανσέρ, καπνοδόχος, κεντρική κεραία τηλεόρασης) συμπεριλαμβανομένου του κλιμακοστασίου της ταράτσας. Συνεπώς, αυτό που θα πρέπει να αποφασιστεί είναι το ακριβές τμήμα του ακάλυπτου χώρου που μπορεί να διατεθεί για την τοποθέτηση ηλιακών θερμοσιφώνων κλπ. βάσει των ανωτέρω περιορισμών.     3. Στατική επάρκεια του κτιρίου Στην ίδια κάτοψη θα πρέπει να βεβαιωθεί υπεύθυνα από αρμόδιο μηχανικό ότι η στατική κατάσταση του κτιρίου επιτρέπει με ασφάλεια την επιβάρυνση του με τα πρόσθετα φορτία των φωτοβολταϊκών πάνελ και άλλων εγκαταστάσεων.    4. Σεβασμός υφιστάμενων εγκαταστάσεων Ο επιμερισμός αυτός θα σέβεται απολύτως κάθε ήδη υφιστάμενη εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα ή άλλου συστήματος, εντάσσοντάς την στην κάτοψη αυτή.    5. Σαφής καταγραφή των αποφάσεων Στη διάταξη αυτή, προς αποφυγή παρερμηνειών, πρέπει ρητά να προστεθεί ότι αυτή υπερισχύει κάθε τυχόν διαφορετικής ρύθμισης του κανονισμού του κτιρίου.    6. Επισύναψη και δημοσιοποίηση απόφασης Εφόσον ληφθεί θετική απόφαση, το σχέδιο της κάτοψης που εγκρίθηκε θα πρέπει να επισυναφθεί στα πρακτικά της Γενικής Συνέλευσης, υπογραφόμενο από την πλειοψηφία των συνιδιοκτητών που συμφώνησαν και θα φυλάσσεται από το διαχειριστή του κτιρίου, ο οποίος υποχρεούται να αναρτήσει αντίγραφό του στον πίνακα ανακοινώσεων της πολυκατοικίας.   7. Εξαιρέσεις για προϋπάρχουσες κατανομές  Οι διατάξεις αυτές δεν θα έχουν εφαρμογή στις πολυκατοικίες στις οποίες το σύνολο της επιφανείας του δώματος (συμπεριλαμβανομένων και της επιφανείας των κεραμοσκεπών στις οποίες θα μπορούσαν να τοποθετηθούν τέτοια συστήματα με ασφάλεια) έχει ήδη κατανεμηθεί από την αρχική πράξη σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας στους συνιδιοκτήτες για εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων.   8. Δικαίωμα τοποθέτησης με αποκλειστική χρήση Οι συνιδιοκτήτες που σύμφωνα με τον κανονισμό του κτιρίου διαθέτουν στην αποκλειστική χρήση τους, κοινόκτητους χώρους του κτιρίου (συνήθως ολόκληρο ή τμήμα του δώματος) δικαιούνται σε τοποθέτηση σε αυτούς κάθε είδους εγκαταστάσεων και συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των συνιδιοκτητών του κτιρίου. Η αξιοποίηση των φωτοβολταϊκών στις πολυκατοικίες μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μείωση του ενεργειακού κόστους και την ενίσχυση της βιωσιμότητας των κτιρίων. Γνωρίζοντας τις προϋποθέσεις εγκατάστασης και σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους ενοίκους, μπορείς και εσύ να επωφεληθείς από την τοποθέτησή τους. Μάθε περισσότερα για θέματα που αφορούν την πολυκατοικία σου στο Polikatikia.gr.

Μαρ 03, 2025 Νομικά
Νομοθεσία για ασανσέρ πολυκατοικίας: Όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Νομοθεσία για ασανσέρ πολυκατοικίας: Όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Η ασφάλεια των κτιρίων και η προστασία των κατοίκων είναι θεμελιώδη ζητήματα για κάθε πολυκατοικία, καθώς όλοι θέλουμε να εξασφαλίζουμε τη μέγιστη προστασία και ασφάλεια σε ό,τι αφορά το σπίτι μας.  Ιδιαίτερα όσον αφορά στη λειτουργία των ανελκυστήρων, πρόκειται για έναν κρίσιμο τομέα που αφορά την καθημερινότητα και την ασφάλεια όλων των ενοίκων. Με τις σύγχρονες απαιτήσεις και την αυστηροποίηση των κανονισμών, τα ασανσέρ πρέπει να πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας για να εξασφαλίζουν την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών.  Σε αυτό το πλαίσιο, δόθηκε παράταση για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων στις πολυκατοικίες, δίνοντας περισσότερο χρόνο στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να ολοκληρώσουν την απαραίτητη διαδικασία πιστοποίησης. Πιο συγκεκριμένα, η παράταση για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων και την καταχώρησή τους στα μητρώα του Δήμου ισχύει πλέον μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025, παρέχοντας στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές των πολυκατοικιών επιπλέον χρόνο για να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές ασφαλείας που καθορίζονται από τη νομοθεσία. Η πιστοποίηση είναι υποχρεωτική και απαιτείται για τη διασφάλιση της σωστής λειτουργίας των ανελκυστήρων, καθώς και για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν από τη μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Τι περιλαμβάνει η διαδικασία πιστοποίησης Η πιστοποίηση των ανελκυστήρων είναι υποχρεωτική και καθορίζεται από τη νομοθεσία. Ο συντηρητής ανελκυστήρων δίνει τις απαραίτητες προδιαγραφές, ενώ ειδικοί επιθεωρητές ελέγχουν αν πληρούνται οι απαιτήσεις ασφαλείας. Μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες αλλαγές και βελτιώσεις, διενεργείται επιθεώρηση και εκδίδεται το σχετικό πιστοποιητικό. Υψηλά πρόστιμα για τη μη συμμόρφωση Η παράταση είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η μη τήρηση των προδιαγραφών μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ για κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν φροντίζει για την έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού του ανελκυστήρα. Καταχώρηση στα μητρώα του Δήμου Για να θεωρείται έγκυρη η πιστοποίηση, οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές πρέπει να καταχωρήσουν το πιστοποιητικό ελέγχου του ανελκυστήρα τους στα μητρώα του Δήμου όπου ανήκει το κτίριο. Επιπλέον, είναι απαραίτητο το πιστοποιητικό να φέρει το σήμα του αδειοδοτημένου συνεργείου που ανέλαβε τον έλεγχο. Τακτικός έλεγχος και συντήρηση Ο έλεγχος των ανελκυστήρων δεν είναι μια διαδικασία που ολοκληρώνεται μία φορά, αλλά απαιτείται τακτική συντήρηση και περιοδικός έλεγχος. Εάν εντοπιστούν προβλήματα, οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές οφείλουν να τα διορθώσουν σύμφωνα με τις υποδείξεις της έκθεσης ελέγχου. Κόστος συντήρησης και επισκευής Η τακτική συντήρηση των ανελκυστήρων είναι γενικά μια οικονομικά προσιτή διαδικασία, ενώ αντίθετα οι μεγάλες επισκευές μπορεί να απαιτήσουν σημαντικά ποσά. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να γίνονται συχνές επιθεωρήσεις, ώστε να αποφεύγονται σοβαρές βλάβες που θα επιβαρύνουν οικονομικά τους ιδιοκτήτες. Με την παράταση που δόθηκε, υπάρχει πλέον περισσότερος χρόνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας, αλλά η συμμόρφωση με τις προδιαγραφές παραμένει υποχρεωτική. Οι έγκαιροι έλεγχοι και η σωστή συντήρηση διασφαλίζουν την ασφαλή λειτουργία των ανελκυστήρων και την αποφυγή υψηλών προστίμων. Εάν είσαι ιδιοκτήτης ακινήτου, ενοικιαστής ή ένοικος πολυκατοικίας, στο Polikatikia.gr μαθαίνεις όλα τα θέματα που σε αφορούν από πρώτο χέρι.