Νομικά

Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

Τι γίνεται με τα απλήρωτα κοινόχρηστα;

«Οι καλοί λογαριασμοί κάνουν τους καλούς …γείτονες!». Αυτό ίσως θα έπρεπε να είναι το μότο κάθε πολυκατοικίας για να κυλούν όλα ομαλά στη διαχείρισή της. Είναι όμως αρκετές οι φορές που το πιο σημαντικό ζήτημα για μία πολυκατοικία, δηλαδή τα κοινόχρηστα, δημιουργεί πολλές αμφιβολίες, προβλήματα και τσακωμούς που οδηγούν στη μη πληρωμή τους. Είτε έχεις τους λόγους σου, είτε όχι, ας μιλήσουμε τι γίνεται με την καταβολή των κοινοχρήστων και κυρίως τη μη καταβολή τους.

Οι δικαιολογίες που περνούν απ’ το μυαλό σου για να μην πληρώσεις τα κοινόχρηστά σου μπορεί να είναι πολλές. Μερικές φορές ίσως και δικαιολογημένες. Σε κάθε μία όμως υπάρχει μία συμβιβαστική λύση που συμφέρει όλες τις πλευρές. Πρώτα όμως ας αναφέρουμε κάτι. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, δεν προβλέπεται κάποιος νόμος που αναιρεί την υποχρέωσή σου να καταβάλεις την οφειλή των κοινοχρήστων σου, εκτός μόνο από κάποια περίπτωση λάθους στον καταμερισμό των δαπανών ή χρέωσης επωφελών δαπανών.

Αν αναρωτιέσαι τι περιλαμβάνουν τα κοινόχρηστα και ποιος πληρώνει τι, στο Polikatikia.gr θα βρεις όλες τις πληροφορίες που ψάχνεις.

aplirota_koinoxrista_polikatoikia

Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις μη καταβολής των οφειλών είναι οι παρακάτω:

Κλειστό διαμέρισμα


Ένα διαμέρισμα ξενοικιάζεται. Πρόκειται να πωληθεί. Βρίσκεται σε μία κατάσταση «αναμονής». Ο ιδιοκτήτης το θεωρεί κλειστό οπότε πιστεύει ότι αφού δεν κατοικείται δεν θα συμμετέχει στα κοινόχρηστα. Σωστό; Λάθος! Ο ιδιοκτήτης είναι υπεύθυνος για την εξόφληση των κοινοχρήστων σε κάθε περίπτωση και πληρώνει όσα αναλογούν στο διαμέρισμα. Φυσικά, μπορεί να κάνει μία συμφωνία όσον αφορά στη μη συμμετοχή του στη θέρμανση.

Διάβασε περισσότερα για τα κλειστά διαμερίσματα και τι ορίζει η σχετική νομοθεσία.

Διαμέρισμα από αποδοχή κληρονομιάς


Όταν ένα διαμέρισμα περάσει στους κληρονόμους ενός ιδιοκτήτη, συνήθως η διαδικασία αποδοχής κληρονομιάς μπορεί να πάρει καιρό. Δυστυχώς, μέχρι το διαμέρισμα να αλλάξει ιδιοκτησία, τα κοινόχρηστα του διαμερίσματος συσσωρεύονται και μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία.

Αδυναμία πληρωμής


Μία ξαφνική αλλαγή όπως η απώλεια της εργασίας μπορεί να οδηγήσει στην αδυναμία πληρωμής. Η μείωση των εισοδημάτων είναι κάτι που δεν μπορεί να προβλεφθεί και έχει ως αποτέλεσμα τη δυσκολία εξόφλησης των κοινοχρήστων μαζί με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου. Κάτι τέτοιο, εφόσον επικοινωνηθεί στη διαχείριση, μπορεί να διευθετηθεί με τη λύση ενός διακανονισμού.

«Δεν πληρώνω»


Υπάρχουν και οι αντιρρησίες! Όπως αναφέραμε και παραπάνω, κανένας νόμος δεν μπορεί να σου εξασφαλίσει τη μη πληρωμή των κοινοχρήστων σου. Το μόνο που θα καταφέρεις είναι να συσσωρευτούν ως ληξιπρόθεσμες οφειλές οπότε να γίνει τελικά και πιο δύσκολη η αποπληρωμή τους.

Αν είσαι διαχειριστής, οι λόγοι που μπορεί να ακούσεις για μη πληρωμή των κοινοχρήστων είναι πολλοί και πολλές φορές αρκετά ευφάνταστοι! Σε κάθε περίπτωση, μπορείς να είσαι προετοιμασμένος για τη σωστή απάντηση:

“Δεν είμαι ικανοποιημένος από τη θέρμανση!”

Η υποχρέωση καταβολής των κοινοχρήστων δεν επηρεάζεται από την απόδοση μίας κοινόχρηστης λειτουργίας όπως είναι θέρμανση.

Απάντηση: Η νομότυπη διαδικασία είναι ότι ο εκάστοτε κάτοικος μπορεί να κάνει αίτημα αύξησης των ωρών λειτουργίας της θέρμανσης στην επόμενη Γενική Συνέλευση. Και φυσικά, να καταβάλλει κανονικά τα κοινόχρηστα που εκδόθηκαν!

“Δεν χρησιμοποιώ τον ανελκυστήρα!”

Απάντηση: Ο ανελκυστήρας αποτελεί μία κοινόχρηστη δαπάνη. Συνεχίζει να λειτουργεί καθημερινά και βάσει της νομοθεσίας η καταβολή των κοινόχρηστων δαπανών δεν εξαρτάται από τη χρήση τους ή όχι. Επομένως δεν μπορεί κάποιος να μην το χρησιμοποιεί και να μην πληρώσει ή να το χρησιμοποιήσει λιγότερο οπότε να πληρώσει άλλη μικρότερη αναλογία.

«Δεν μου δίνετε τα απαραίτητα παραστατικά και έχω απορίες/αμφιβολίες για τις χρεώσεις!»

Απάντηση: Βάσει της νομοθεσίας, ο κάθε συνιδιοκτήτης δεν έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την πληρωμή της δαπάνης κοινοχρήστων, επικαλούμενος την άρνηση του διαχειριστή να του δώσει πληροφορίες, ούτε το δικαίωμα να αξιώσει δικαστικά την παροχή λογοδοσίας από τον διαχειριστή. Αν υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι υπάρχει κάποια αυθαίρετη χρέωση δαπανών από τη διαχείριση, το ζήτημα τίθεται προς συζήτηση στη Γενική Συνέλευση της πολυκατοικίας που μπορεί να συγκληθεί εκτάκτως. Σύμφωνα με το Άρθρο 68 - Υπουργική Απόφαση 91354/24.8.2017, - η διαχείριση είναι υποχρεωμένη να παραδίδει αντίγραφα των παραστατικών σε κάθε κάτοικο που τα αιτείται με έξοδα του αιτούντος. Στο polikatikia.gr, μπορείς πάντα να διασφαλίζεις τη διαφάνεια που αναζητάς μέσω της δυνατότητας επισύναψης των παραστατικών σε κάθε δαπάνη και την ταυτόχρονη παροχή πρόσβασης στον κάτοικο σε αυτά.

«Δεν γίνεται σωστή δουλειά από το συνεργείο καθαρισμού!»

Απάντηση: Σύμφωνα με τον νόμο, η υποχρέωση καταβολής των κοινόχρηστων δαπανών δεν υπόκειται σε προκαθορισμένα όρια ποιότητας. Στη Γενική Συνέλευση μπορεί να τεθεί το ζήτημα ή τυχόν αντικατάσταση του συνεργείου καθαρισμού αν κριθεί απαραίτητο από την πλειοψηφία. Σε κάθε περίπτωση τα κοινόχρηστα καταβάλλονται κανονικά.

Τι γίνεται αν κάποιος αρνείται να πληρώσει τα κοινόχρηστά του;


Αν κάποιος κάτοικος επιμένει να μην πληρώνει τα κοινόχρηστά του ή υπάρχει ένα συσσωρευμένο ληξιπρόθεσμο ποσό, τότε η ευθύνη για διευθέτηση του ζητήματος βαραίνει τον διαχειριστή.

Ίσως η είσπραξη των οφειλών είναι μία από τις πιο δύσκολες εργασίες για τον διαχειριστή, ωστόσο σε αυτή την περίπτωση θα παραπέμψει τον κάτοικο στη γενική συνέλευση για να αποφασίσουν πώς θα διεκδικήσουν τα χρήματα.

Τέλος, από 2018 και μετά, οι διαφορές για απλήρωτα κοινόχρηστα ανάμεσα στους ιδιοκτήτες ορόφων ή διαμερισμάτων, βρίσκουν λύση εξωδικαστικά, με τη διαμεσολάβηση δικηγόρου.  Εάν μία από τις δύο πλευρές δεν προσέλθει στη διαδικασία, τότε προβλέπεται η επιβολή χρηματικής ποινής.

Σχέτικα άρθρα

Ιουν 18, 2025 Διαχείριση
Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Ευθύνη για κοινόχρηστες βλάβες: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Πρόσφατα γεγονότα με τραυματισμούς ή ζημιές σε πολυκατοικίες λόγω παραμέλησης συντήρησης φέρνουν στο προσκήνιο ένα σημαντικό ερώτημα: ποιος φέρει την ευθύνη για τις βλάβες στους κοινόχρηστους χώρους; Ποιος είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και συντήρηση των χώρων αυτών και ποιος πληρώνει; Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τι ισχύει για ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών, με βάση το ισχύον νομικό και θεσμικό πλαίσιο.  Τι περιλαμβάνεται στους κοινόχρηστους χώρους;  Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Ποιοι είναι οι χώροι που θεωρούνται κοινόχρηστοι σε μια πολυκατοικία; Σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις του Αστικού Κώδικα, κοινόχρηστοι χώροι θεωρούνται μεταξύ άλλων:  Η είσοδος της πολυκατοικίας  Οι σκάλες Τα κλιμακοστάσια Οι ανελκυστήρες Οι διάδρομοι Τα φρεάτια Οι ταράτσες Η πυλωτή ή το γκαράζ   Οι σωληνώσεις ύδρευσης, αποχέτευσης, θέρμανσης (στην περίπτωση που είναι κοινές) Ο φωτισμός και οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις των κοινών χώρων Τι ισχύει για τη συντήρηση και την επισκευή;  Η ευθύνη για τη συντήρηση των κοινόχρηστων χώρων βαραίνει οικονομικά όλους τους ιδιοκτήτες των διαμερισμάτων, αναλογικά με τα χιλιοστά που κατέχουν (εκτός αν ορίζει διαφορετικά ο Κανονισμός της εκάστοτε πολυκατοικίας). Η συντήρηση πρέπει να είναι τακτική, ώστε να προλαμβάνονται ατυχήματα και φθορές που μπορεί να προκαλέσουν ζημιές ή κινδύνους.  Ποιος έχει την ευθύνη σε περίπτωση ζημιάς ή ατυχήματος;  Εάν είσαι διαχειριστής, έχεις την υποχρέωση να μεριμνάς για την τακτική συντήρηση και επιδιόρθωση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων. Αν παραμελήσεις αυτή την υποχρέωση, μπορεί να σου αποδοθεί αστική ή και ποινική ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος (π.χ. πτώση λόγω σπασμένου μαρμάρου ή σκοτεινού κλιμακοστασίου).  Αν πάλι είσαι ιδιοκτήτης διαμερίσματος και η πολυκατοικία έχει διαχειριστή, δεν φέρεις προσωπική ευθύνη για τη συντήρηση. Συμμετέχεις όμως οικονομικά στην κάλυψη όλων αυτών των εξόδων. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαχειριστής και δεν έχετε ορίσει υπεύθυνο, η ευθύνη είναι συλλογική και μπορεί να αναζητηθεί από όλους τους συνιδιοκτήτες. Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις του διαχειριστή;  Ο διαχειριστής μιας πολυκατοικίας επιβάλλεται να ελέγχει τακτικά όλες τις κοινόχρηστες εγκαταστάσεις ώστε να η αντιμετώπιση των βλαβών και η ειδοποίηση των τεχνικών και των συνεργείων να γίνεται άμεσα, προτού συμβεί κάποια ζημιά. Επιπλέον, οφείλει να τηρεί αρχείο όλων των βλαβών, αλλά και των συντηρήσεων που γίνονται στο κτήριο. Τέλος, μέσα στις αρμοδιότητές του είναι και η σύγκληση συνέλευσης σε περιπτώσεις που απαιτούν σημαντικά έργα ή οικονομική συμμετοχή και η γνωστοποίηση αυτών σε όλους τους υπόλοιπους ιδιοκτήτες. Τι λέει ο νόμος για τις αποζημιώσεις;  Ο Αστικός Κώδικας προβλέπει ότι όποιος υποστεί ζημιά λόγω αμέλειας συντήρησης των κοινόχρηστων χώρων μπορεί να στραφεί κατά του υπαίτιου προσώπου (π.χ. διαχειριστή ή συνιδιοκτητών αν δεν υπάρχει διαχειριστής), ζητώντας αποζημίωση για υλικές ζημιές ή σωματικές βλάβες που προκλήθηκαν. Τι πρέπει να κάνεις για να είσαι καλυμμένος;  Για να είσαι καλυμμένος σε περίπτωση προβλήματος σε κοινόχρηστο χώρο, είναι σημαντικό να εξασφαλίσεις ότι υπάρχει ενεργός διαχειριστής με σαφώς καθορισμένα καθήκοντα, καθώς και να ζητήσεις επαγγελματική αξιολόγηση των κοινόχρηστων εγκαταστάσεων, όπως τα ηλεκτρολογικά και τα υδραυλικά συστήματα. Παράλληλα, πρέπει να καταγράφονται με συνέπεια όλες οι αποφάσεις και τα έργα στα πρακτικά των συνελεύσεων της πολυκατοικίας, ενώ είναι σκόπιμο να εξεταστεί και η πιθανότητα ύπαρξης ασφαλιστικής κάλυψης για περιπτώσεις αστικής ευθύνης.   Ένα καλά οργανωμένο σύστημα διαχείρισης αποτελεί ασπίδα προστασίας για όλους τους κατοίκους μιας πολυκατοικίας. Αν θέλεις να μαθαίνεις όλα τα θέματα που αφορούν την πολυκατοικία και να είσαι νομικά ενήμερος, συντονίσου στο blog του Polikatikia.gr.  

Ιουν 16, 2025 Διαχείριση
Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Καταπάτηση κοινοχρήστων χώρων: Τι είναι και τι δεν επιτρέπεται

Σε μια πολυκατοικία, υπάρχουν χώροι που είναι κοινόχρηστοι. Αυτό σημαίνει ότι ανήκουν σε όλους τους ιδιοκτήτες και ενοίκους. Δεν είναι κανενός προσωπικά, αλλά τους μοιράζονται όλοι. Παραδείγματα τέτοιων χώρων είναι οι διάδρομοι, οι σκάλες, το γκαράζ και η πυλωτή, οι ταράτσες και οι κοινές αποθήκες, οι τοίχοι και όψεις του κτιρίου που δεν είναι μέσα σε συγκεκριμένο διαμέρισμα. Το να καταλάβει κάποιος αυτούς τους χώρους χωρίς άδεια λέγεται καταπάτηση.   Πάμε να εξετάσουμε ποιες περιπτώσεις θεωρούνται «καταπάτηση» και τι πρέπει να αποφεύγει κάποιος στους κοινόχρηστους χώρους μιας πολυκατοικίας.   Αντικείμενα σε διαδρόμους και σκάλες  Δεν επιτρέπεται να αφήνουμε πράγματα όπως καρέκλες, παπούτσια, ντουλάπες, γλάστρες ή ακόμα και ποδήλατα στους διαδρόμους ή στις σκάλες. Αυτοί οι χώροι πρέπει να μένουν πάντα άδειοι, για να μπορεί ο καθένας να περνάει ελεύθερα και με ασφάλεια. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (π.χ. φωτιά), πρέπει όλοι να μπορούν να βγουν γρήγορα.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Ο διαχειριστής ή άλλοι ένοικοι μπορούν να ζητήσουν την αφαίρεση των αντικειμένων. Αν ο ιδιοκτήτης δεν συμμορφώνεται, μπορεί να γίνει έγγραφη καταγγελία. Αν δεν αλλάξει κάτι, μπορεί να χρειαστεί δικαστική παρέμβαση.  Κατάληψη της πυλωτής  Η πυλωτή είναι συνήθως ο ανοιχτός χώρος στάθμευσης στο ισόγειο. Εκεί μπορεί να έχει θέσεις πάρκινγκ που αναλογούν σε συγκεκριμένα διαμερίσματα ή μπορεί να είναι κοινόχρηστη. Επομένως, δεν επιτρέπεται κάποιος να κλείνει με κάγκελα ή τέντες μία θέση ή ένα κομμάτι της πυλωτής χωρίς άδεια από όλους. Δεν μπορεί να το μετατρέψει σε αποθήκη ή κήπο ή να το χρησιμοποιεί σαν να είναι μόνο δικό του. Ακόμα κι αν κάποιος έχει θέση στάθμευσης, δεν έχει το δικαίωμα να την κλείσει μόνιμα ή να εμποδίζει την κυκλοφορία των υπολοίπων.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν γίνει τέτοια κατάληψη, μπορεί να γίνει σύσταση ή έγγραφη προειδοποίηση. Σε σοβαρές περιπτώσεις, προβλέπεται προσφυγή στο ειρηνοδικείο.  Παράνομη επέκταση μπαλκονιού   Το μπαλκόνι είναι μεν ιδιωτικός χώρος, αλλά έχει όρια. Αν κάποιος μεγαλώσει το μπαλκόνι χωρίς άδεια, δηλαδή το κάνει μεγαλύτερο από όσο προβλέπει η άδεια οικοδομής, τότε παρανομεί. Ειδικά αν το κάνει πάνω σε κοινόχρηστο χώρο ή καταπατά την αισθητική του κτιρίου. Δεν επιτρέπεται να βάλει στέγαστρο, να κλείσει το μπαλκόνι με τζάμια, να κάνει μόνιμη κατασκευή χωρίς άδεια από την πολεοδομία και χωρίς συναίνεση των υπολοίπων.   Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Καταγγελία στην Πολεοδομία, έλεγχος της κατασκευής και πιθανή εντολή κατεδάφισης, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβάλλονται και πρόστιμα.  Τοποθέτηση μονάδων A/C σε κοινόχρηστο τοίχο  Όταν εγκαθιστούμε air condition, τοποθετείται μια εξωτερική μονάδα στον τοίχο. Αν αυτός ο τοίχος είναι κοινόχρηστος, τότε δεν μπορούμε να βάλουμε τη μονάδα στο σημείο αυτό χωρίς άδεια. Η εγκατάσταση πρέπει να γίνεται σε κατάλληλο σημείο, με ελάχιστη όχληση και σύμφωνη γνώμη των υπολοίπων, πάντα ανάλογα με τον κανονισμό της κάθε πολυκατοικίας.  Τι μπορεί να γίνει σε μια τέτοια περίπτωση; Αν υπάρχει όχληση ή καταπάτηση, μπορεί να ζητηθεί αφαίρεση της μονάδας. Σε πολλές πολυκατοικίες, προβλέπεται να συζητείται το θέμα αυτό σε γενική συνέλευση.  Πώς μπορεί να προστατευτεί η πολυκατοικία;  Κανονισμός Πολυκατοικίας: Είναι το βασικό εργαλείο. Αν υπάρχει, πρέπει να τον συμβουλευόμαστε. Εκεί αναφέρονται όλα όσα επιτρέπονται ή όχι.    Γενικές Συνελεύσεις: Εκεί πρέπει να συζητούνται όλα τα θέματα και να λαμβάνονται αποφάσεις από όλους.  Διαχειριστής: Έχει ρόλο εποπτικό και μπορεί να προχωρήσει σε συστάσεις ή να κινήσει διαδικασίες.  Νόμος: Τελικά, η προστασία έρχεται από τη νομοθεσία. Υπάρχουν νόμιμες διαδικασίες για την αποκατάσταση κάθε παραβίασης.  Όλοι έχουμε δικαίωμα να ζούμε άνετα στο σπίτι μας. Αλλά στους κοινόχρηστους χώρους, πρέπει να σεβόμαστε τους άλλους. Δεν μπορούμε να τους χρησιμοποιούμε σαν να είναι δικοί μας. Όσα αναφέραμε παραπάνω δεν είναι θέμα απλώς καλής θέλησης, είναι θέμα νόμου και ασφάλειας. Για όλα τα θέματα της πολυκατοικίας σου, συμβουλέψου ανά πάσα στιγμή το blog του Polikatikia.gr.  

Μαρ 04, 2025 Νομικά
 Φωτοβολταϊκά στις στέγες πολυκατοικιών: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Φωτοβολταϊκά στις στέγες πολυκατοικιών: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις ταράτσες πολυκατοικιών αποτελεί μία σημαντική εξέλιξη στην ενεργειακή αυτονομία των κτιρίων. Σύμφωνα με το άρθρο 70 του νέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η απόφαση για την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων μπορεί να λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία, δηλαδή το 51% των συνιδιοκτητών. Η ρύθμιση αυτή ενισχύει τη δημοκρατική λήψη αποφάσεων και την αξιοποίηση των κοινόχρηστων χώρων προς όφελος όλων. Ωστόσο, για να διασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή της νομοθεσίας, είναι απαραίτητο να τεθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Η ύπαρξη σαφών λειτουργικών παραμέτρων μπορεί να αποτρέψει τυχόν συγκρούσεις και δικαστικές διαμάχες που θα δυσκολέψουν την εφαρμογή του νόμου. Ας τις εξετάσουμε παρακάτω. Βασικές προϋποθέσεις για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις πολυκατοικίες    1. Καθορισμός διαθέσιμου χώρου Ο διαχειριστής (ή οι ενδιαφερόμενοι συνιδιοκτήτες) θα πρέπει να παρουσιάσει στη Γενική Συνέλευση των συνιδιοκτητών, κάτοψη του δώματος (ταράτσας) της πολυκατοικίας και των τυχόν τμημάτων της κεραμοσκεπής στα οποία μπορεί με ασφάλεια να τοποθετηθούν τέτοια συστήματα, από αρμόδιο μηχανικό, στην οποία θα απεικονίζεται το ελεύθερο εμβαδόν του κοινόχρηστου τμήματός του (τυχόν χώροι αποκλειστικής χρήσης θα εξαιρούνται ρητά από τις ρυθμίσεις του παρόντος), θα γίνεται προσδιορισμός του τμήματος του ακάλυπτου χώρου του που μπορεί να διατεθεί για την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ κλπ και εν συνεχεία ο επιμερισμός της κοινόχρηστης επιφάνειας του δώματος / στέγης καθώς και τυχόν άλλων κατάλληλων κοινόχρηστων χώρων σε τμήματα ανά οριζόντια ιδιοκτησία για τους σκοπούς της εγκατάστασής τους, τα οποία θα πρέπει να προσδιοριστεί και σε ποιόν θα ανήκουν κατά τη χρήση, χωρίς να καθιδρύεται οποιοδήποτε είδους εμπράγματο δικαίωμα υπέρ αυτών.     2. Διασφάλιση πρόσβασης σε υποδομές Κατά τον επιμερισμό της κοινόχρηστης επιφάνειας θα πρέπει στην κάτοψη να προβλέπεται ελεύθερος και ανεμπόδιστος χώρος πρόσβασης στις διάφορες υφιστάμενες υποδομές (π.χ. μηχανοστάσιο ασανσέρ, καπνοδόχος, κεντρική κεραία τηλεόρασης) συμπεριλαμβανομένου του κλιμακοστασίου της ταράτσας. Συνεπώς, αυτό που θα πρέπει να αποφασιστεί είναι το ακριβές τμήμα του ακάλυπτου χώρου που μπορεί να διατεθεί για την τοποθέτηση ηλιακών θερμοσιφώνων κλπ. βάσει των ανωτέρω περιορισμών.     3. Στατική επάρκεια του κτιρίου Στην ίδια κάτοψη θα πρέπει να βεβαιωθεί υπεύθυνα από αρμόδιο μηχανικό ότι η στατική κατάσταση του κτιρίου επιτρέπει με ασφάλεια την επιβάρυνση του με τα πρόσθετα φορτία των φωτοβολταϊκών πάνελ και άλλων εγκαταστάσεων.    4. Σεβασμός υφιστάμενων εγκαταστάσεων Ο επιμερισμός αυτός θα σέβεται απολύτως κάθε ήδη υφιστάμενη εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα ή άλλου συστήματος, εντάσσοντάς την στην κάτοψη αυτή.    5. Σαφής καταγραφή των αποφάσεων Στη διάταξη αυτή, προς αποφυγή παρερμηνειών, πρέπει ρητά να προστεθεί ότι αυτή υπερισχύει κάθε τυχόν διαφορετικής ρύθμισης του κανονισμού του κτιρίου.    6. Επισύναψη και δημοσιοποίηση απόφασης Εφόσον ληφθεί θετική απόφαση, το σχέδιο της κάτοψης που εγκρίθηκε θα πρέπει να επισυναφθεί στα πρακτικά της Γενικής Συνέλευσης, υπογραφόμενο από την πλειοψηφία των συνιδιοκτητών που συμφώνησαν και θα φυλάσσεται από το διαχειριστή του κτιρίου, ο οποίος υποχρεούται να αναρτήσει αντίγραφό του στον πίνακα ανακοινώσεων της πολυκατοικίας.   7. Εξαιρέσεις για προϋπάρχουσες κατανομές  Οι διατάξεις αυτές δεν θα έχουν εφαρμογή στις πολυκατοικίες στις οποίες το σύνολο της επιφανείας του δώματος (συμπεριλαμβανομένων και της επιφανείας των κεραμοσκεπών στις οποίες θα μπορούσαν να τοποθετηθούν τέτοια συστήματα με ασφάλεια) έχει ήδη κατανεμηθεί από την αρχική πράξη σύστασης οριζοντίου ιδιοκτησίας στους συνιδιοκτήτες για εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων.   8. Δικαίωμα τοποθέτησης με αποκλειστική χρήση Οι συνιδιοκτήτες που σύμφωνα με τον κανονισμό του κτιρίου διαθέτουν στην αποκλειστική χρήση τους, κοινόκτητους χώρους του κτιρίου (συνήθως ολόκληρο ή τμήμα του δώματος) δικαιούνται σε τοποθέτηση σε αυτούς κάθε είδους εγκαταστάσεων και συστημάτων εξοικονόμησης ενέργειας χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των συνιδιοκτητών του κτιρίου. Η αξιοποίηση των φωτοβολταϊκών στις πολυκατοικίες μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη μείωση του ενεργειακού κόστους και την ενίσχυση της βιωσιμότητας των κτιρίων. Γνωρίζοντας τις προϋποθέσεις εγκατάστασης και σε συνεννόηση με τους υπόλοιπους ενοίκους, μπορείς και εσύ να επωφεληθείς από την τοποθέτησή τους. Μάθε περισσότερα για θέματα που αφορούν την πολυκατοικία σου στο Polikatikia.gr.

Μαρ 03, 2025 Νομικά
Νομοθεσία για ασανσέρ πολυκατοικίας: Όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Νομοθεσία για ασανσέρ πολυκατοικίας: Όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Η ασφάλεια των κτιρίων και η προστασία των κατοίκων είναι θεμελιώδη ζητήματα για κάθε πολυκατοικία, καθώς όλοι θέλουμε να εξασφαλίζουμε τη μέγιστη προστασία και ασφάλεια σε ό,τι αφορά το σπίτι μας.  Ιδιαίτερα όσον αφορά στη λειτουργία των ανελκυστήρων, πρόκειται για έναν κρίσιμο τομέα που αφορά την καθημερινότητα και την ασφάλεια όλων των ενοίκων. Με τις σύγχρονες απαιτήσεις και την αυστηροποίηση των κανονισμών, τα ασανσέρ πρέπει να πληρούν όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας για να εξασφαλίζουν την ασφαλή μετακίνηση των επιβατών.  Σε αυτό το πλαίσιο, δόθηκε παράταση για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων στις πολυκατοικίες, δίνοντας περισσότερο χρόνο στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές ακινήτων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και να ολοκληρώσουν την απαραίτητη διαδικασία πιστοποίησης. Πιο συγκεκριμένα, η παράταση για τον εκσυγχρονισμό των ανελκυστήρων και την καταχώρησή τους στα μητρώα του Δήμου ισχύει πλέον μέχρι τις 30 Ιουνίου 2025, παρέχοντας στους ιδιοκτήτες και διαχειριστές των πολυκατοικιών επιπλέον χρόνο για να συμμορφωθούν με τις προδιαγραφές ασφαλείας που καθορίζονται από τη νομοθεσία. Η πιστοποίηση είναι υποχρεωτική και απαιτείται για τη διασφάλιση της σωστής λειτουργίας των ανελκυστήρων, καθώς και για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων που μπορεί να προκύψουν από τη μη τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Τι περιλαμβάνει η διαδικασία πιστοποίησης Η πιστοποίηση των ανελκυστήρων είναι υποχρεωτική και καθορίζεται από τη νομοθεσία. Ο συντηρητής ανελκυστήρων δίνει τις απαραίτητες προδιαγραφές, ενώ ειδικοί επιθεωρητές ελέγχουν αν πληρούνται οι απαιτήσεις ασφαλείας. Μόλις ολοκληρωθούν οι απαραίτητες αλλαγές και βελτιώσεις, διενεργείται επιθεώρηση και εκδίδεται το σχετικό πιστοποιητικό. Υψηλά πρόστιμα για τη μη συμμόρφωση Η παράταση είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς η μη τήρηση των προδιαγραφών μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ για κάθε ιδιοκτήτη ή διαχειριστή που δεν φροντίζει για την έκδοση ή ανανέωση του πιστοποιητικού του ανελκυστήρα. Καταχώρηση στα μητρώα του Δήμου Για να θεωρείται έγκυρη η πιστοποίηση, οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές πρέπει να καταχωρήσουν το πιστοποιητικό ελέγχου του ανελκυστήρα τους στα μητρώα του Δήμου όπου ανήκει το κτίριο. Επιπλέον, είναι απαραίτητο το πιστοποιητικό να φέρει το σήμα του αδειοδοτημένου συνεργείου που ανέλαβε τον έλεγχο. Τακτικός έλεγχος και συντήρηση Ο έλεγχος των ανελκυστήρων δεν είναι μια διαδικασία που ολοκληρώνεται μία φορά, αλλά απαιτείται τακτική συντήρηση και περιοδικός έλεγχος. Εάν εντοπιστούν προβλήματα, οι ιδιοκτήτες ή οι διαχειριστές οφείλουν να τα διορθώσουν σύμφωνα με τις υποδείξεις της έκθεσης ελέγχου. Κόστος συντήρησης και επισκευής Η τακτική συντήρηση των ανελκυστήρων είναι γενικά μια οικονομικά προσιτή διαδικασία, ενώ αντίθετα οι μεγάλες επισκευές μπορεί να απαιτήσουν σημαντικά ποσά. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να γίνονται συχνές επιθεωρήσεις, ώστε να αποφεύγονται σοβαρές βλάβες που θα επιβαρύνουν οικονομικά τους ιδιοκτήτες. Με την παράταση που δόθηκε, υπάρχει πλέον περισσότερος χρόνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας, αλλά η συμμόρφωση με τις προδιαγραφές παραμένει υποχρεωτική. Οι έγκαιροι έλεγχοι και η σωστή συντήρηση διασφαλίζουν την ασφαλή λειτουργία των ανελκυστήρων και την αποφυγή υψηλών προστίμων. Εάν είσαι ιδιοκτήτης ακινήτου, ενοικιαστής ή ένοικος πολυκατοικίας, στο Polikatikia.gr μαθαίνεις όλα τα θέματα που σε αφορούν από πρώτο χέρι.